Een 4 tal maanden is het stil geweest. Ik heb ook weinig gedaan in die 4 maanden. Dit kwam mede omdat ik in de vrije weekenden op de camping stond en daarnaast was ik na een paar maanden een paar keer per week wel even klaar met modelbouw. Of dat zeg ik verkeerd. Ik deed het zo veel dat ik het als een last en moeten begon te zien. Daarom stopte ik even en ging ik andere ‘dingen’ doen. Daarnaast: als het warmer weer wordt en de lente in aantocht is, dan zie je allemaal dikke 40+ mannen in te strakke kleding op een racefiets buiten… Ik was één van hen. En na een paar duizend kilometer rond te hebben gereden was het ook nog eens vakantie.
Maar helaas, ook aan deze lange herfstvakantie komt een einde en zodoende kon ik weer verder. Niet alle foto’s zijn recent, maar de updates op de site hier wel.
Zoals ik al aan had gegeven was mijn kast in elkaar gestort en moest ik nu plank voor plank gaan restaureren. De onderste plank had bijna vanzelfsprekend het allerzwaarste. De Jungle train lag onderste boven, het dak was kapotstuk, kleine kraampjes waren stuk, de draaimolen niet meer te repareren en het reuzenrad had geen gondel meer over. Zie de foto’s. Oh ja de doos heb ik er zelf ingelegd. Klinkt gek maar hier zaten onderdelen voor deze plank in. Geen idee waarom ik het niet heb opgeruimd eigenlijk…

Alle attracties moesten dus hersteld / vervangen worden. De draaimolen kon ik weg gooien, daar kon ik niets meer mee.
Ik ben maar begonnen met de Jungle train te herstellen. Deze had na de draaimolen het zwaarst te verduren gehad op deze plank…

Ik ben maar begonnen om de grond van de module van een andere kleur te voorzien, een straat met pleintje…

Diverse nieuwe onderdelen kon ik nabestellen (is dat een woord) bij Faller. Deze maar gelijk in een kleurtje gespoten

Alle gondeltjes ook weer netjes in elkaar gelijmd en de juiste stickers (die waren en welleswaar af, maar ik had ze nog allemaal) er ook weer opgeplakt.

En zo werden de gondels ook weer op de juiste plaats gezet en werd de tunnel ook aangedrukt

De vele verlichting werd allemaal onder de plaat weggewerkt.

De palmen op de hoeken waren allemaal vervangen en het dak stond weer stevig.

Het naambord ook provisorisch met secondenlijm in elkaar gezet. Deze moest goed vast want ik wilde er een andere verlichting op hebben. Later meer.

En zo zag alles er weer bijna uit zoals het er ooit uitzag toen ik hem in elkaar zette een 20 jaar geleden.

En goed verlicht

En tevens stroboscoopverlichting er in…
En dan verder op de plank, het Reuzenrad. Dit was de oude versie uit 1985. Door mij in 1994 aangeschaft en gebouwd. Ik weet nog dat alleen deze met een breakdance op mijn kamer stond. Niet alleen de gondels waren er uit gevallen, ook was de hele plaat door tweeën gegaan.

Alles uit elkaar gehaald en gesorteerd. Het naambord bleek ook stuk. De schade was enorm, geen idee hoe nu verder. Ik had nog op Ebay en Catawiki gekeken maar de prijzen gingen zo ver omhoog dat ik al snel afhaakte.

Ik besloot maar om de hele attractie ‘kaal’ te maken. En ook de breuk goed te lijmen. Dit laatste is aardig gelukt, al zeg ik het zelf

Ik besloot om deze versie van verlichting in de gondels te voorzien, daarom heb ik alle oogjes er uit gehaald en gekeken of ze nog werkten. Dit was het geval.

En na het weghalen van de oogjes kon het lijmen van het wiel beginnen. Niet alleen het wiel, ook de ster mocht en moest goed vastgelijmd worden.

En zo was de basis van de attractie weer in orde.

En toen begon het ‘leuke’. Ik had hekjes in een grijze kleur, dit moest staal voorstellen. In tegenstelling tot 1994 had ik nu wel de mogelijkheid om dit zo te kleuren. Alles wat licht grijs was en voor staal door moest gaan heb ik in een bak gedaan en gespoten. Een goede laag want het moest wel echt lijken.

En dat ik goed spoot was wel aan mijn handen te zien. Ik kan zo mee in de musical over ‘the Wizzard of Oz’ als de blikken man.

Maar toen ik het een paar uur later ging kijken zag ik dat alles scheef zat van de hekjes. Sterker nog, het was zo zacht geworden dat het boter leek.

Dit was het resultaat van een overkill aan spuitlak. Weer wat geleerd dus. :
Maar goed, ik moest dus improviseren. Ik besloot om voor de simpelste oplossing te gaan. Nieuwe onderdelen bestellen. Alleen bestaat dit model niet meer en moest ik dus voor de zelfde onderdelen van het nieuwe model gaan. Alleen deze waren blauw van kleur en dus moest ik ze wel weer gaan spuiten. Een stuk voorzichtiger dit keer en nu gaf het geen probleem.
Ook het gedeelte waar de as aan het rad vast zit was stuk en moest vervangen worden. Deze waren blauw en nu dus grijs. Tevens verlichting aangebracht voor de gondels.

Alleen als je het dan gaat plaatsen ziet het grijze met het zilveren er gewoon niet uit. En ook is te zien dat er behoorlijk schade aan de palen is.

Dus dan maar de palen ook maar van een nieuwe kleur voorzien en alles wat niet gespoten moest worden inpakken.

De palen werden geverfd en als ik dan toch bij Faller nieuwe onderdelen had besteld voor het rad, kon ik ook gelijk geheel nieuwe oogjes plaatsen.

De kleur was er beter op geworden.

En na de hekjes, de kassa en de tent terug te hebben geplaatst was de basis af.

De gondels gaf nog wel een probleem. Alle dakjes van de gondels moesten er af voor de verlichting. Verlichtingsets waren ook reeds aangeschaf. Sommige daken zaten echt stevig vast.

Maar rustig ging ik avond aan avond verder en steeds meer gondels waren klaar.

Waarna ik ze terug kon plaatsen en kon testen.

En na enkele dagen stond alles weer zoals het hoorde en zag je niet meer heel duidelijk dat een paar weken hiervoor dit apparaat nagenoeg rijp was om te worden weggegooid

En samen met de reeds gerestaureerde Jungle Train was na een aantal weken dit het resultaat.

Maar dat was het nog niet. Zoals op de foto hierboven te zien is, was een kraam nog in orde en geplaatst. Maar had ik nu - doordat de draaimolen niet meer hersteld kon worden - wat ruimte over. Ik miste voor mijn gevoel nog wat spelkramen op mijn kermis en bij Fantaisyland zag ik een schuivenkraam op de site aan. Met verlichting. Ik besloot dus om deze te kopen en Fantaisyland is wel heel anders bouwen dan Faller. Het is meer hard kartonachtig met enkele 3D-geprinte onderdelen.
De basis/vloer en muren heb ik maar weer van lak voorzien

En met de juiste lijm (dik aangebracht) zat alles sneller en steviger vast dan ik dacht.

Overtollige lijm weggehaald en Faller lampen aangebracht.

De kasten waren 3D geprint en de stickers mocht ik zelf aanbrengen. Of stickers, totaal geen stickers. Het komt uit de printer op foto papier en mag dus zelf nog worden vastgezet. Per kant van een kast had je 5 ‘stickers’ en een raampje. En een container heeft 6 kanten en er zijn 5 kasten… reken de reken: 150 mini ‘stickers’ uitknippen en vastplakken en 30 ramen. Het houd je van de straat, maar ja het weer werkte niet mee dus ik kwam de tijd wel door.

En dan de verlichting. Zoals op de foto hierboven werd het aangeleverd. Best nog wel kaal dus.

Daarom zelf maar met viltstiften aan de gang gegaan en zoveel mogelijk van kleur voorzien. Ik durfde het niet aan om het te gaan spuiten, ik weet niet of ik dan de laklaag van de verlichting af kan krijgen. Iemand hier ervaring mee?

Zo komt het er dan uit te zien.

Helaas kon ik de geprogrammeerde unit van de verlichting niet verbergen en is deze helaas enorm zichtbaar op het dak.
Maar tussen de Jungle train en het reuzenrad zag het er dus zo uit.

Tevens had ik in dezelfde bestelling van Fantaisyland het knipperende naambord van de Dsungel Train besteld. Deze is verlicht met een programma er in en kwam dus op de attractie te hangen. Hierdoor weer meer verlichting op de module

En dan een filmpje hoe deze module er uit ziet. Ik weet niet of hij zichtbaar is omdat er mogelijk een duidelijk herkenbaar liedje op de achtergrond aanwezig is en dit niet gewaardeerd wordt. In ieder geval kan ik het filmpje wel zien.
Dit alles was door mij eind april in elkaar gezet. Dat ik het nu pas plaats kom ook doordat ik even de computer moest opschonen. Naast deze plaat/module is ook een ander geheel klaar. Daar een overzicht van komt later deze week.