Vlak voordat hier het een en ander instortte (volgt nog) waardoor ik vele reparaties heb moeten doen en nog moet gaan doen, was ik bezig met de Insider. Een attractie die Faller helaas niet meer levert maar desondanks een van mijn favorieten was. De techniek was niet moeilijk en simpel om in elkaar te zetten. Die van mijn was nog in het guldentijdperk gekocht en volgens mij zelfs nog vorige eeuw. Ik weet eigenlijk niet wanneer deze op de markt kwam, maar ik had hem bij de ‘release’ gelijk gekocht.
Maar dat hij al wat ouder was, was ook wel te zien. De lijm werd een bruine klodder en langzaam verging de kleur. Daarnaast mochten een aantal dingen wel opgeknapt worden. Ik koos er voor om hem waar mogelijk uit elkaar te halen en met recente onderdelen te vervangen. Ook mocht hij nu goed in de verlichting.
Hieronder een foto van hoe hij tot 3 maanden geleden er uit zag:

Dus het grote ‘voorzichtig’ uit elkaar halen begon, eerst de schijf er af (geen probleem) en de palen er uitgehaald. Gelukkig gaf dit geen enkel probleem, de lijm van (ik denk) 25 jaar oud was zo poreus zodat ik het er bijna als lego van af kon halen.

Het zelfde gold voor het raamwerk achter het front, ook deze kon er zonder probleem af. De schijnwerpers waren er al in de loop van de jaren bijna uit zich zelf afgegaan.

En zo had ik alleen nog een bodem over en alle onderdelen er af. En ondanks dat ik onderdelen kon vervangen bewaarde ik alles totdat het geheel weer in elkaar stond, je weet immers maar nooit.

De hekjes had ik er ook maar afgehaald, zo kon ik alles beter opknappen en makkelijker schuren.

En omdat ik nu goed kon zien waar de hekjes zaten boorde ik gelijk de gaten voor de nieuwe hekjes er maar in.

Waarna alles zilver werd gespoten.

De bodem kan drogen, tijd voor de lantaarns. In de jaren 90 had je in Den Helder geen modelbouwwinkel dus moest ik het met draadlampjes doe van de plaatselijk electronicawinkel. Deze waren veel breder dan de Fallerlampjes. Maar ja, ik name het niet zo nauw destijds. Als het maar licht gaf. Gevolg was dat de lantaarnpalen (om het maar zo te noemen) niet goed sloten. Maar dat was nu een voordeel. Makkelijk om uit elkaar te halen dus, zeker met die al half opgeloste lijm.

De nieuwe lampen waren complete lichtlijsten welke ik bij Krause modelbau had besteld. Ik had ze al voor de Break Dance en ik was er tevreden over. Dus waarom iets nieuws als het oude bevalt! Ik besloot om de stroboscoop van Faller er boven op te bouwen. Weer wat extra’s dus.

Met 6 geheel verbouwde palen tot gevolg. Helaas levert Faller geen onderdelen meer van deze set dus moest ik het met de oude palen doen. De lichtlijsten kon ik wel bestellen daar deze ook bij de Break Dance zitten.

Tevens had ik bij Krause ledlampen voor onder de vloer gekocht. Zo wordt het nog verlichter in het geheel. Heel veel kleine draadjes maar dat maakt het wel weer zo dat je enorm op let met wat je doet

Met dit tot gevolg:

Paaltjes er bij en langzaam bouwen we het weer op

Even testen, of het werkt. Ja dus!

In plaats van alles onder de ‘vloer’ van de maquette te verwerken geeft deze attractie natuurlijk de mogelijkheid om het onder de attractie zelf de draden weg te werken. Zo geeft dat straks onder de maquette meer ruimte en overzicht.

De hekjes konden nu ook weer teruggeplaatst worden in de oude gaten. Ook deze kon ik nog opnieuw bestellen.

En zo komt het steeds verder en verder af.

Tijd voor het front. Helaas kon ik deze niet meer nieuw krijgen en ik krijg de kleur ook niet helderder. Ik moest het hier dus meer doen. Wel wilde ik het meer verlichten en besloot om achter de ‘obstakels’ gekleurde leds te plakken. Baadt het niet, dan schaadt het niet zeg maar.

Vervolgens het front op de vloer plakken. Makkelijk klusje, maar moet wel geod drogen.

Nieuw raamwerk achter het front.

Waarbij het lijkt alsof het al steeds meer verder af komt.

De tussenstand met de lampjes aan

Ook de obstakels in het licht.

Het origineel had schijnwerpers bovenop het front. Fantaisyland in Frankrijk mailde mij dat ze tegenwoordig de bovenkant van dit front kunnen verlichten. Ik besloot echter toch om er weer schijnwerpers op te zetten. Deze kan je kopen bij Krause. Ze zijn 3×4 mm groot en komen qua grootte overeen met wat het origineel was. Nieuw voor mij was dat ik de spanning omlaag moest brengen om ze op dezelfde transformator te verwerken als de rest van de verlichting. Knutselen dus.

Kleine schijnwerpers:

Dat werd dus solderen om die omvormers om de draden aan te sluiten. Voor mij was het geloof ik in de 2e klas mavo (1991) dat ik voor het laatst gesoldeerd had dus het was weer even wennen.

Gelukkig had ik wat meer rust dan in 1991 dus na een tijdje waren alle omvormers klaar.

En konden allemaal op het front worden gehangen.

Maar het resultaat was dat - op één na (doorgebrand) - alle schijnwerpers het deden

Waardoor het nog verlichter was

Tijd voor het één-na-laatste onderdeel: De gondels. Aan de draaischijf zelf kon ik niet veel aanpassen, simpel gezegd omdat de onderdelen er niet meer zijn. Zelfde gold voor de gondels. Helaas kon ik de beugels dus niet opnieuw bestellen, spuiten en plaatsen. Ik heb geprobeerd om alles er af te halen en opnieuw te plaatsen, maar dit werd er absoluut niet beter op. Restte dus alleen om de stickers er af te halen en opnieuw er op te zetten.

Een ander nieuwtje was dat het naambord sinds enkele weken bij Fantaisyland te koop was. Deze ook maar aangeschaft en het gaf een enorm verschil met het oude bord.

En nadat deze was aangesloten was ik ‘voorlopig’ klaar. Eerst zonder verlichting

En dan met verlichting:

En in de avond ziet het er nog beter uit.

Met tenslotte nog 2 filmpjes.
Eerst met mijn favoriete nummer (juist in deze mix van Armin van Buuren)
en een filmpje waarbij het geluid van de originele Insider afkomt.