Nederland’s grootste Kermis
Hallo!
Zoals de vetgedrukte titel al zegt gaan we door op de grootste kermis van Nederland.
Echter, zoals ik bij de laatste reportage van Münster al aan heb gehaald, heb ik hier mijn twijfels over.
In tilburg staan er namelijk vaak - en dit jaar ook weer - veel dubbele attracties.
Nu heb ik hier niet zo veel problemen mee, maar als die dubbele attracties als 1 attractie worden gezien, blijven er een stuk minder attracties over.
Verder is de kermis kleiner geworden doordat er geen kermis meer is op het Koningsplein, en de nostalgische kermis naar het Besterdplein verhuist is, waardoor er op het Besterdplein geen normale kermis meer is.
Dit is niet zo heel erg, aangezien het Besterdplein altijd ingevuld werd met nog meer dubbele attracties, maar toch…
Neem bijvoorbeeld Den Haag. Ik denk dat alles bij elkaar dit echt wel eens de grootste kermis van Nederland of de Benelux kan gaan worden, of misschien wel is.
De kermis in Weert is ook een kandidaat hiervoor overigens, maar Den Haag zie ik dit eerder bereiken als het al niet al zo is.
Desalniettemin bevind zich al het Nederlandse kermis geweld wat je maar kan bedenken zich nu in Tilburg, of in Uden.
Eigenlijk mist er alleen nog in mijn ogen de fireball van Stroucken, of de Infinity van Hoefnagels.
Laatst genoemde, noem ik bewust, omdat het hier wel degelijk over een nederlandse exploitant gaat.
Maar goed. Tilburg heeft alsnog, en jaar op jaar, echt een pareltje van een kermis staan.

Allereerst de Aeronaut van Hoefnagels, welke volgend seizoen gaat reizen in Nederland onder een nieuwe eigenaar, volgens mij, uit mijn hoofd, de Voer.
Deze staat op de kop van de Burgermeester Broxlaan, wat een goede keuze is. Nu kun je, als je met de trein komt, hier de kermis beginnen. Of als je van de andere kant komt en je kijkt even deze kant op, dan zie je dit gevaarte van 80 meter hoog staan.
Dit blijft echt een mooie zweefmolen!

Veel attracties waren nog niet geopend in het begin, waaronder de New York dancer van Koldewijn en de Disco Jumper van van Raay.
Echter was ik er precies op het moment dat de kermis open zou gaan, en had ik daar dus al rekening mee gehouden.

Deze Crazy (happy) Spider van Brunselaar was de eerste attractie die ik in actie zag.
Dit blijft, in mijn mening, de mooiste polyp met niet draaiende gondels.
De Pandora van Strauß is in mijn ogen even mooi, maar die is bewust door de eigenaar in nostalgische stijl gehouden, vandaar dat ik die als apart beschouw.

Wat betreft funhuizen, gaan we vandaag van redelijk groot, naar groot, en naar grootste van Nederland.
Als eerste hier het Boobytrap hotel van Albers.
Klein verhaaltje:
Vroeger, toen de liefde voor de kermissen al volop bloeiend was bij mij, kon ik voor het eerst een keer Tilburg bezoeken.
Toen ik het Boobytrap hotel hier zag staan, moest en zou ik een ritje maken, terwijl ik eigenlijk van te voren het geld wilde spenderen aan een jumper.
Echter heb ik die jumper niet gedaan, en dit Boobytrap hotel, in oude stijl, wel degelijk.
Sindsdien is mijn liefde voor funhouses ontstaan.
Natuurlijk had ik al wel eerder de (toen nog) King Cicus gedaan, maar het Boobytrap hotel was toen voor mij, echt een klasse apart.