Kun je onderdelen die je mist zelf 3D printen? Vroeger was dat iets wat nog niet mogelijk was bij consumenten 3D printers. Tegenwoordig worden deze steeds “betaalbaarder” en ben ik na 3 jaar gebruik van een eenvoudig 3D printer overgestapt naar een echte Ultimaker!
Voor de Octopussy die ik een tijdje geleden had overgenomen miste er nog wat onderdelen. Via Faller had ik de nodige onderdelen na kunnen bestellen maar de hekjes en dolfijnen waren wat lastiger verkrijgbaar en tevens duurt het zeer lang bij Faller. Met de nieuwe 3D printer ben ik wat gaan experimenteren en heb met wat modelleerwerk in Sketchup en hulp van @Mischa58 de missende onderdelen kunnen printen!
De dolfijn is niet 100% exact hetzelfde maar de Faller dolfijntjes waren ook niet super nauwkeurig. Over deze print ben ik erg tevreden.
Dan wat nauwkeuriger werk, de hekjes printen:
Als materiaal is PLA gebruikt en ik heb ingesteld dat de onderdelen volledig worden gevuld met het materiaal (ipv een mesh opvulling) en dit maakt het erg stevig en zelfs een beetje flexibel zonder te breken. De fijnste nozzle (printkop) van 0,25 mm is hierbij gebruikt. Het resultaat doet in ieder geval zeker niet onder voor het materiaal wat door Faller wordt geleverd.
Ik ben erg tevreden over het resultaat en ga deze uiteraard nog wat bijwerken en daarna in kleur spuiten.
Dit smaakt naar meer om te experimenteren met 3D printen voor modelbouw!