De Octopussy van Faller is een mooi en populair model gebaseerd op de echte attractie van Markmann die nu nog steeds rondreist. Ook dit model heb ik tweedehands als opknapper overgenomen (het waren er eigenlijk behoorlijk wat attracties in een koop). Ook hier was er een leuke klus om deze weer technisch aan de praat te krijgen. Een kruis zat vastgelijmd en de excentriek om de armen omhoog te brengen was beschadigd. De technische problemen heb ik afgelopen winter op kunnen lossen en was toen beginnen met het aanbrengen van verlichting. Hier en daar miste er nog een hekje of gondel maar dat heb ik gelukkig via Faller na kunnen bestellen en via restpartijen via marktplaats en eBay wat gevonden. Het betreft deze keer geen restyle maar eerder opknappen en upgrade met verlichting!
Als eerste beginnen we met de achterwand, waar in de originele attractie behoorlijk wat verlichting in zit.
Ik heb via Ebay een restpartij verlichting voor een leuk prijsje gevonden. Deze waren nog op wisselstroom ingesteld maar na wat kleine aanpassingen heb ik deze voor gelijkstroom geschikt gemaakt. Als aansturing zal deze op een controller van Krause Modellbau worden aangesloten.
Na de oude golven op de achterwand te hebben verwijderd kunnen de nieuwe golven met verlichting worden geplaatst. De SMD ledjes zijn wellicht wat grof aan de maat maar het betreft gelukkig alleen de achterwand en in mijn opstelling zal deze attractie meer achteraan staan. Het valt daardoor gelukkig minder snel op.
De eerste testen doen en het lichtprogramma is ok!
De bekabeling is nogal een dingetje, ik heb alles daarom ook netjes genummerd 😊
Als totaalplaatje niet verkeerd vind ik.
Het echte priegelwerk mag beginnen: het aanbrengen van de verlichting op de verschillende octopus poppen.
Ook hier ben ik best tevreden over!
Dan wordt het tijd om de masten ook van verlichting te voorzien. Hierbij heb ik een experiment uitgevoerd door de bekende RBG SMD verlichting aan te brengen op een mast.
Iedere strip heeft 4 aansluitkabels en vervolgens zijn ze parallel aan elkaar geschakeld, nogal wat soldeerwerk.
Op de nieuwe mast aanbrengen en uiteraard ook testen.
Daarna in kleur spuiten om er een geheel van te maken.
Op zich een mooi effect maar heel tevreden ben ik nog niet. De RGB ledjes hebben prachtige effecten maar zijn voor deze toepassing net aan de grote kant. Mocht iemand nog een goed alternatief (hoeft niet per se RGB) hebben, dan hoor ik dat graag!
In het donker staat het leuk maar ook weer net te groot in verhouding met de andere ledjes.
De kassa miste ik en zag toevallig op marktplaats dat gebruiker Erik aardig wat kassa’s en vooral spellenzaken met verlichting verkocht. Ik heb hem gevraagd of hij de kassa’s van de Octopussy kon vinden en dat was gelukt! Op verzoek ook nog eens van verlichting voorzien, wat een service!
Ook deze is voorzien van een looplichtcontroller van Krause Modellbau.
Een video van het looplicht op de kassa, best netjes gedaan!
Dan het grote naambord; via Fantaisyland (waar ik het XXL model had gehaald) verkoopt prachtige naamborden in H0 waaronder van de Octopussy.
Het kost wat maar daar krijg je wel een prachtig gemaakt product voor terug, wat een klassewerk!
Je krijgt er een print bij om de witte vlakken af te plakken maar omdat er zoveel ledjes op zijn heb ik besloten het helemaal in kleur te doen met acryl stiften.
Het resultaat is best ok en op een afstand zie je gelukkig niet zoveel details hiervan 😉
Een video van de verlichting op de achterwand, ik ben hier wel heel tevreden over!
Dat begint er meer op te lijken 😊
Als laatste een video van de attractie draaiende. Er zal nog verlichting bij komen, zoals op de wanden rond de middenbouw en uiteraard ook wat spotjes om bij te lichten. Op de draaiende delen komt er geen verlichting.
Kortom wordt vervolgd!