Ik wilde al langere tijd SMD’s op de railing van de galerij maken maar omdat dit ’n tijdrovend klusje is heb ik het steeds weer uitgesteld. Uiteindelijk heb ik toch de koe bij de hoorns gevat en ben er aan begonnen.
Omdat ik weet dat er nogal wat bouwers zijn die met het installeren worstelen geeft ik nu ’n beschrijving van mijn aanpak. Bij mij werkt die namelijk erg goed!
Als eerste neem je ’n stukje triplex en daarop teken je (in dit geval) ’n rechte lijn. Nu kun je de precieze lengte aftekenen. Vervolgens worden dan de SMD’s precies op die lijn gelijmd. Ik doe dat met lijm van de ‘Wibra’.
Van te voren moet er bepaald worden hoeveel SMD’s er in één groepje komen. In mijn geval zijn dat er steeds 6 (samen ongeveer 12V)

Overigens soldeer ik de SMD’s op ’n temperatuur van 400 graden. Dat lijkt veel maar bij mij werkt dat het beste.

De afgetekende lijn kan nu volgezet worden met SMD’s

Nu kunnen ze onderling gesoldeerd worden.

De volgende stap is het aanbrengen van de bedrading. Alle ‘plussen’ en ‘minnen’ heb ik gemerkt op het stukje triplex. Zo wordt de kans op fouten verminderd.

Nadat de eerste bedrading (in mijn geval de ‘plus’) is aangebracht kan nu gecontroleerd worden of alle soldeerverbindingen goed zijn.

En nu komt de truc… Met ’n hobby mesje worden de SMD’s losgewrikt van de triplex ondergrond. Je hebt nu ’n min of meer stabiele LED-reeks die klaar is voor verdere verwerking.

Deze reeks kan nu op de daarvoor bestemde plek aangebracht worden, weer met superlijm van de ‘Wibra’.

De Ledlijst moet (tijdelijk) vastgezet worden met lijmklemmen. Na het drogen van de lijm kunnen deze verwijderd worden.

Nu kan de bedrading verder afgewerkt worden. Ziehier het resultaat!

Voordeel van deze manier van werken is dat de ondergrond van de SMD’s niet beschadigd raakt door het solderen en doordat je niet rechtstreeks op het model werkt gaat het ook sneller.
Ik denk overigens ook dat andere vormen dan rechte lijnen mogelijk zijn. Ik heb dat ook al toegepast bij de belettering van mijn ‘KASSA’-bord op mijn spookhuis.
Ik hoop dat ik met deze tip ’n leuke bijdrage heb kunnen leveren aan onze (soldeer-)hobby!