Allereerst bedank ik jullie voor de aangedragen tips!
Ik heb besloten om de wagens zo te laten zoals ze nu zijn, maar dat betreft dan alleen de snelheid waarmee ze over de baan rijden. Ik vind het niet erg dat ze relatief snel rijden want dat zorgt juist voor leuke actie. Bovendien zorgt dat op dit moment niet meer voor problemen omdat ik ’n start/stop-systeem heb ingebouwd waardoor het ritverloop vlekkeloos verloopt. Hoe ik dat gedaan heb laat ik nu zien.
Ik heb wat geëxperimenteerd met reedcontacten en elektro-magneten. Het doel was om alleen de motor van de wagens op de stop-strip uit te schakelen waardoor de verlichting blijft branden. Maar dit in bouwen zou ’n erg grote ingreep (zaagwerk!) betekenen. Ook was ik niet tevreden met de werking want die bleek ronduit onbetrouwbaar.
Dus ben ik weer terug bij mijn oorspronkelijke plan om de start/stop-strip ‘gewoon’ stroomloos te schakelen. Dat werkt veel betrouwbaarder maar heeft als nadeel dat de wagenverlichting óók dooft.
Als eerste heb ik ’n micro-switch aangepast en ingebouwd. Daar zie je eigenlijk niks van en dat is precies wat ik wil.

De aanpassing is dat ik van messing buis ’n gebogen haakje heb vastgesoldeerd bovenop de switch. Vervolgens heb ik ’n gat gemaakt in de baan waar die precies doorheen past. Het geheel wordt op zijn plaats gehouden door ’n blokje hout. Alles is met superlijm vastgezet.

Deze schakelaar heb ik bijna op ’t einde van de baan ingebouwd.

Dit is de plek waar de schakelaar wordt aangebracht.

De micro-schakelaar schakelt ’n relais waarvan de schakeltijd precies kan worden ingesteld. Als er ’n wagen over de schakelaar rijdt wordt het relais ingeschakeld en rijdt er weer ’n wagen de baan in. Dit terwijl de wagen die de rit erop heeft zitten weer stopt.
Nu blijkt dus ook dat er meer ruimte op de baan is vrij gekomen zodat er weer ’n wagen meer kan worden toegevoegd. Dus daar ga ik me komende week op richten!
Hier ’n video van de werking van de start- en stopstrip.