PeterCenturion
Bij Löwenthal had de WildWasser al lang geen prioriteit meer. Exploitatie van het park en een grote kerstmarkt in Birmingham waren ze al druk genoeg mee. En het levert waarschijnlijk ook meer op.
Veel zaken zijn aangeschaft door een oudere generatie. Net als bij elk ander bedrijf draait het om ondernemerschap. Wanneer je de zaak voor goed geld kunt verkopen, kun je er voor kiezen om te geld opnieuw te investeren in een peperdure attractie. Met bijbehorende schulden, hoge werkdruk, personeelsproblemen en veel onzekerheid. Of je kiest voor zekerheid en je investeert het geld in vastgoed.
En miljoenen investeren in een nieuwe achtbaan betekent niet dat je automatisch ook de beste plaatsen krijgt. Voor de succesvolle Wilde Maus XXL, wat het aantal transporten betreft ook zeker geen kleine jongen, heeft het een aantal jaar geduurd voordat ze toelating hebben gekregen tot de top kermissen van Duitsland. Ik vermoed dat ze daarom ook de Maus van Kinzler hebben gekocht om meer plaatsen in het zuiden te krijgen.
Ik kan je vertellen dat diverse exploitanten bij Gerstlauer hebben aangeklopt voor de bouw van een achtbaan. Maar exploitanten of de banken eisen wel concurrentiebeding en terugkoopbeding voor een prototype. Iets wat de fabrikant niet kan of wilt geven.
En dan is de vraag of een achtbaan als attractie een goede investering is of dat je beter kunt investeren in een andere attractie. Kijk eens naar de recente reuzenradboom. Voor de bedrag van een Mondial rad koop je ook een middelgrote achtbaan met dito transporten. Maar een reuzenrad kun je het hele jaar door exploiteren, universeel inzetbaar en zijn zeer gevraagd!
Het verdwijnen van de grote achtbanen en dus een combinatie van veel factoren die bij elke ondernemer anders is. Transport speelt zeker een rol en dan denk ik vooral omdat het tegenwoordig bijna onmogelijk is om een baan in Duitsland over grote afstanden per spoor te vervoeren.