De eerste motortjes uit China zijn binnen, te weten de vertragingsmotoren voor de molen en het binnenwerk, dus ik kan weer aan de slag.
Allereerst is dus besloten dat hiermee het originele binnenwerk met alle radartjes mogen verdwijnen. Hierom alle ‘pikkies’ in de molenkast weggeknipt en met de kolomboor op de juiste hoogte afgesteld en ze met de bodem gelijk gefreesd. Ruimte genoeg om aan de slag te gaan met de motortjes.

De motortjes komen uiteindelijk permanent in de molen, bevestigd op het basisplaatje. Ik heb nog gekeken naar een monteerbare versie, maar dat betekent ofwel dat er schroefjes aan de buitenkant van het kapje komen, of ik de motortjes in de bodembak moet plaatsen. Dat laatste is onmogelijk als ik niet precies weet waar het motortje moet komen. Gekozen dus om de motortjes te positioneren.
Ik heb watervaste houtlijm gebruikt omdat deze goed uithard, toch enigzins soepel blijft en indien écht nodig nagenoeg eenvoudig weer van het plastic te verwijderen is, als er een nieuwe motor in moet.
]
Ongeduldig als ik ben heb ik na een uurtje of 2 uitharden al getest of het werkt, en dat doet het! Nu mag het rustig verder uitharden.
Volgende stap: Servomotor toevoegen op een of andere manier (geen ervaring mee…) om het binnenwerk omhoog te hevelen. Ik weet alleen nog niet hoe dit aan te sturen. Misschien dat iemand mij hiermee kan helpen. Het effect moet zijn:
Bij schakelaar naar boven klikken moet de servo in ongeveer 7 seconden naar de hevelstand (ongeveer 9mm). Wanneer de schakelaar weer ‘omlaag’ gaat, moet deze in 7 seconden weer naar beneden/rustpositie draaien.