Hi Allemaal,
Mijn eerste bericht hier, omdat ik me ga storten op een persoonlijk bouwproject. Mijn naam is Wes Kraaijeveld, beter bekend als WeKra (Trams) en niet onbekend met modelbouw. Maar de kermis en de attracties in deze schaal wel. Tot ik een filmpje zag van een Octopussy met volledige verlichting en dacht… dat wil ik ook!
Als klein jochie vond ik bepaalde attracties altijd tof om te zien, om deze dan na te bouwen. Niet om zoals Meneer Turbopolyp (Man Bijt Hond) op de zolderkamer te spelen, maar puur om de techniek erachter na te bouwen en de werking na te bootsen. Met name de die zogenoemde Polyp (Of Monster III zoals het apparaat heet) vond ik geweldig met de verschillende draaibewegingen.
In Duitsland is het bouwen van kermisattracties een gro(o)t(er) fenomeen dan hier waar al deze zijn verrijkt met honderden tot duizenden SMD-LEDjes die de hele boel verlichten. Supergaaf, en wil ik eigenlijk ook wel… Dus, om in de uurtjes dat ik geen trammetjes bouw (Wordt je sneller zat dan je denkt) een project voor mezelf. Ik heb geen intentie om een volledige kermis te hebben, enkel deze attractie in een mooie vitrine die dan zo nu en dan even aan kan, lijkt me heel vet…
Welnu, van Faller is al enige jaren de Octopussy (140426) beschikbaar. Leuk apparaat, echter mist deze enkele functionaliteiten die ik graag zou zien en wil bedienen. Ik heb het bouwpakketje (154,- eu) aangeschaft en alles eens bekeken. Al snel ben ik aan het ‘sleutelen’ geweest en wil ik wat zaken zelf omspuiten. Sterker nog… de hele thematisering wil ik aanpassen! Zo weet ik al dat het ‘The Kraken’ gaat heten… ;D
In dit draadje wil ik het bouwproces dat ik aan ga laten zien, ook leuk voor mezelf voor later. Ik heb ook wat vragen, vooral elektronisch gericht, omdat de aansturing van al die ledjes me nog een beetje duizelt.. Maar dat is nog voor later.
Ik ben al een paar dagen bezig geweest dus ben al wat stappen verder, maar zal hier geleidelijk aan beginnen mochten er nog tips of opmerkingen over komen. Ik ben nogal een leek in het SMD verhaal en de aansturing ervan, maar ik heb al wat hulp van Amar gekregen (dank!) dus snap er al iets meer van. Binnenkort zal ik daar een hoop over vragen.
Ik ben begonnen met kijken hoe alles in elkaar past en welke gedeeltes ik open moet laten als ik zaken wil aanpassen. Zo wil ik alle bewegingen afzonderlijk van elkaar kunnen aansturen: De molen, het binnenwerk, de gondels en het hevelen (als dat de juiste termen zijn..???)
De kruizen worden in het model heel ingenieus met tandwieltjes en veerspiralen aangedreven door een vast tandwiel in de molenkast. Door die veerspiralen draaien die dingen alleen heel onregelmatig. Dus motortjes plempen in de armen is het eerste waar ik onderzoek naar heb gedaan. Ik heb bij toeval nog een lading hele kleine 3V motortjes (6×12mm) liggen die hier precies in passen. Alleen draaien die motortjes, bedoeld voor drones en helicopters met een enorme snelheid, en dat moet dadelijk vertraagd worden naar nog geen 30 toeren per minuut… Hoe dat moet gebeuren weet ik nog niet, en daarbij dus de eerste vraag… Ik vrees alleen dat het uiteindelijke antwoord is dat deze motortjes hier niet geschikt voor zijn, of dat er een overbrenging in moet…
Het motortje dat precies in de behuizing past.

Enigzins opgeboord om ’m te verdiepen, maar dan past het.

En met het ‘kruis’. Met verloopstukjes messing buis is het passend te krijgen, dus… project geslaagd! Maar dan toch niet.. want de snelheid is veels te hoog, zelfs op 3V. Hoe dit aan te passen straks maar wel krachtig genoeg houden om te laten ronddraaien?