Moggel!
Normaal ben ik altijd aan de (hele) late kant wat betreft van het plaatsen van mijn reportages. Dus laat ik dat bij deze maar (ook al is het wellicht maar slechts 1 keer) even rechtzetten.
Afgelopen zaterdag namelijk, dacht ik van: Weet je wat, ik doe eens gek, en besloot ongeveer 5 uur in de trein te gaan zitten om naar een, voor mij, nieuwe locatie af te reizen, namelijk het Belgischie, a.k.a Waalse, Luik, oftewel Liege.
Hier bevind zich, volgens mij, twee keer per jaar, een grote kermis, die, ook volgens mij, tegelijkertijd, ook één van de grootste kermissen is van België.
Of eigenlijk zou je dat kunnen zeggen over elke A kermis in België, want dat is tegelijkertijd ook de grootste tegenvaller van deze kermis.
Ik wist namelijk van andere reportages, maar vooral van youtube, dat je in België, eigenlijk 3 zogeheten kermis routes hebt. Namelijk een A route, een B route en een C route.
De grootste attracties en de grootste namen wat betreft exploitanten hebben allemaal een A route, met dus allemaal A kermissen, en soms staan ze ook wel eens op een B kermis.
Sommige attracties die een B route hebben, staan ook wel eens op een A of een C kermis, maar op de A kermis dan vooral in de zogeheten “Blauwe zone”.
Hier in Luik weet ik niet of er ook daadwerkelijk een blauwe zone is, want eigenlijk zo’n beetje elke attractie die ik normaal op een A kermis zie staan, stond hier ook, zonder uitzondering.
Dus ja, dat viel een klein beetje tegen, want nogmaals. Op een A kermis kun je eigenlijk alles zo invullen.
Dat mocht de pret echter totaal niet drukken, want het was een nieuwe kermis voor mij, en ik had er zin in. De 5 uren in de trein vlogen voorbij, zowel op de heen als de terugweg, en ik had dus een top dag!
Het was tussen de 5 en de 10 minuten lopen vanaf Station Liege-Guillemins (Wat je overigens schijnt uit te spreken als Gilmans of iets dergelijks) naar het park aan de Boulevard ’d Avroy. Hier gelijk aan het begin van het park begint deze kermis.
1 van de drie glijbanen, die dicht op elkaar stonden.
Eerste grootvermaak is deze groot uitgevoerde Cake Walk.
Ietsje verderop stond de See Sturm Bahn,
het Belgische broertje van de Happy Sailor van Howey uit Duitsland.
De tweede glijbaan.
Elliot stond er als kinderachtbaan. Volgens mij hebben wij in Nederland alleen de Gold Mine Express als iets wat hier op lijkt.
Best jammer, want al die Big Apple baantjes zijn allemaal maar hetzelfde. Dus des te leuker om dit te zien met iets meer variatie.
Op de youtube kanalen van ThePatrickRH en Xtremerides werd dit funhuis beschreven als een must-do. En dus als funhuis liefhebber heb ik uiteraard de forse entreeprijs van €6 afgetikt, om hier doorheen te lopen.
En ik werd absoluut niet teleurgesteld! Wat een fantastisch huis is dit zeg. Het is absoluut niet meer de nieuwste, maar er waren echt enorm veel unieke hindernissen binnen, en vooral buiten bij de voorbouw.
Hoogtepunten vond ik onder andere de zeer smalle ronde en vierkante balken welke rond draaiden, zodat je er alleen maar zijwaarts over kon, maar ook de bewegende trap was een verassing, want deze ging veel sneller op en neer als elke andere bewegende trap die ik ooit heb gedaan, waardoor ik hier best moeite had om boven te komen.