Mega kermis of Mega Flop Uden? Vorig jaar op zaterdag geweest op weg naar Tilburg. Een beetje vroeg in de avond maar zeer rustig. Deze keer laatste vrijdag van de kermis op prime time na 21.00 maar werkelijk niks draaide vol zelfs de Break Dance had moeite om de zaak half vol te krijgen. De beste draaiende zaak was de Entertainer die goed gevuld was na een tijdje wachten. Veel attractieliefhebbers/kermisliefhebbers zullen het niet met mij eens zijn. Maar ik ben van mening dat een leuke kermis om zeep wordt geholpen door grootheidswaan. Uden is/was net als zoveel wat grotere Brabantse dorpskermissen (Best, Deurne, Oisterwijk Eersel etc.) druk bezocht, leuk horeca programma en supergezellig. Meestal 5 dagen knallen en weer door naar de volgende kermis.
Ik heb voor twee kermissen een adviserende rol. Het klinkt raar maar het belangrijkste van het organiseren van een kermis is tevreden publiek en dat de kermisondernemers een goede boterham verdienen. Dit moet met elkaar in balans zijn. Wat betreft aanbod staat er voor zo’n dorp als Uden een fantastische kermis waar het publiek zeker aan zijn trekken komt. Maar de weegschaal is compleet uit balans . Zaterdag was ik op de Zwarte Cross daar draaide notabene een Duits reuzenrad in 10 minuten meer weg dat het Europarad in twee uur in Uden.
Kan daarom maar één advies geven aan Uden. Schrap die extra toegevoegde pleinen en maak er weer een 5 of 6 daagse kermis van. Gewoon weer lekker old school kermis vieren zonder al die extra fratsen. Valt de kermis niet tegelijkertijd met Tilburg dan kun je meerdere Nederlandse topattracties boeken onder normale voorwaarden en niet Duitsers die gratis mogen staan en waarvoor Uden de stroom en aansluiting betaalt (en dan uiteindelijk zeggen Einmal und nie wieder!) .