Wellicht de fraaiste Big Apple kinderachtbaan van Nederland! De Dragon, vroeger van de in Nederland legendarische Niek Moonen, maar tegenwoordig van Lemmerman.

Op bepaalde punten komt deze kinderachtbaan echt in de buurt van zijn Duitse broertjes en zusjes vind ik, zoals hier!

En dan dus de jumbo molen van de kermis. In dit geval is die wat makkelijker te herkennen, want dit kan niet anders als dat dit de nummer 2 van Ordelman is. De database van polypweb is wat dit betreft erg duidelijk gelukkig!

Nog altijd overigens, kan je terug in de tijd, maar niet zover als met de cakewalk, want deze Amazone van Verbruggen/De Raden is gebouwd in 1975, waar de Cakewalk van Hoefnagels je mee terug neemt naar de jaren 50, maar een bouwjaar van die cakewalk kan ik niet vinden.

Normaal gesproken zou ik nooit een theekopjes molen apart behandelen. Maar toch verdienen ze wel degelijk aandacht, omdat ze ook bij de kermis horen, en er wel degelijk fraai uitzien, getuige bovenstaand exemplaar van Meijer in Disney stijl!
Hiermee sluiten we de kinderkermis af, en ik moet zeggen dat ik dit tot nog toe elk jaar een geslaagd iets vind, met als uitzondering dat bijvoorbeeld de Wip en de Rups, of de Dragon, ook zeker niet zouden misstaan op de grote kermis.

Vervolgens maken we even een tussenstop in het land der Liliputters, waar ook kermis is. Echter is het dit jaar een behoorlijke teleurstelling voor mij hier in Uden. Begrijp me absoluut niet verkeerd, want ik vind het een prestatie van formaat dat mensen in staat zijn dagen, weken, maanden en soms zelfs jaren en jaren aan een dergelijk apparaat werken. Maar nee. Dit stukje gaat dan nog wel, met vooral de breakdance, maar voor de rest was ik niet echt onder de indruk.

Ook hier is het nog wel leuk gedaan, met die schijnwerpers er op gericht. En dat iemand alleen maar gondels bouwt is ook uniek te noemen.

Maar dit. Niet dat het niet mooi is. Maar er zit in mijn ogen totaal geen beleving in, is zomaar neergepleurd (sorry voor mijn taalgebruik), afgezet zodat mensen niet dichtbij kunnen komen, en als je wat aan de eigenaren vraagt, negeren ze je, of krijg je nauwelijks antwoord.

En bovenstaande twee foto’s heb ik al zo vaak in Uden gezien, zonder dat er vernieuwing in zit. Gemiste kans lijkt me, want volgens mij kun je vrij makkelijk een opstelling op zo’n plateau veranderen, of dat je als organistatie bijvoorbeeld eens iets anders laat komen.
Tuurlijk zal dat niet altijd kunnen, en is er ook wel iets afwisseling, bijvoorbeeld door de display met gondels. Maar helemaal later op de dag, kom ik er in Tilburg achter dat het wel degelijk anders kan.
Nogmaals, begrijp me niet verkeerd, want het is monnikenwerk om de attractie’s in elkaar te zetten. Maar wees dan trots op je werk, exploiteer het met passie en liefde, en laat je werk shinen. Helaas gebeurde dat hier in Uden naar mijn mening te weinig.
Toch loop ik elk jaar weer even naar binnen, omdat in an sich, echt wel van miniatuurtjes hou. Dit heeft te maken met mijn jeugd, maar ook zeker omdat ik meer dan 15000 steentjes aan lego bezit.

En dan door naar de andere pleinen naar de grote kermis om het maar zo te zeggen. Als eerste hier het Mondriaanplein, met hier de Power Dancer van Witte.

En ik heb het al vaker gezegd, maar wat is deze molen tegenwoordig toch een genot om naar te kijken (en wellicht te doen) zeg! Heerlijk hoe er tegenwoordig mee gespeeld wordt, tezamen met fantastische shows! Heerlijk!

En dan komen we een oude bekende weer tegen, namelijk de Zanzibar van Brantenaar. Vroeger heb ik hem nog eens gedaan toen die nog Das Omen heette, en van Hempen was, en wat een fantastisch huis was dat toen zeg!
Daarna heeft Punt/Sloots, bekend van Rue de Paris, welke ook in Uden staat, hem overgenomen, maar dat heeft het huis in mijn ogen niet goed gedaan, want er is ontzettend veel wat het huis uniek maakte eruit gehaald.
Natuurlijk zal het met onderhoud en dergelijke te maken hebben, maar jammer vind ik het wel, want Das Omen onder Hempen was echt een genot om te doen, en ik was ook erg blij toen deze naar Nederland kwam, tot ik er een paar jaar later ofzo later, eens in stapte.
Sinds 2017 is die omgebouwd in een nieuw thema, en heet die sindsdien Zanzibar. Ik heb gelezen dat Punt/Sloots er grootste plannen mee had, maar toen kwam er een biertje dat ons allemaal ziek maakte, en in 2022 is die dan ook verkocht naar J. Brantenaar.
In de kermistv van ThePatrickRH van Uden, of in de review van Xtremerides van Uden heb ik gehoord dat Brantenaar er ook grootse plannen mee heeft. Volgens mij was het in een video van Xtremerides zo uit mijn hoofd.
Laten we hopen dat deze plannen ook uitgevoerd gaan worden, want dit huis heeft wel een geschiedenis voor mij zeg, en dan vooral onder Hempen en in het begin onder Punt/Sloots.