Zo! nu dus wel de goede reportage op de goede plaats.
Mogge!
Vandaag 6 reportages, waarvan 2 mega kermissen, 1 middelgrote kermis, 2 kleine kermissen en 1 mini kermis, en dit ook nog eens op volgorde, ondanks dat de grootste mega kermis te vinden zal zijn in de tweede reportage.
Als eerste schrijven we het einde van een druilige ochtend, of het begin van een druilige middag, op zaterdag 22 juli jongstleden. Mijn trein bevind zich ergens tussen Nijmegen en Oss, en ik zit te denken of ik eerst door zal gaan naar Tilburg, en Uden op de terugweg zal doen.
Echter roept de conducteur om, dat vanwege een aanrijding mijn trein niet verder zal reizen dan Oss, dus mijn keuze is dan makkelijk gemaakt, en zo beland ik in een provolle bus, want iedereen moest op Uden overstappen, om uiteindelijk de bus naar ’s Hertogenbosch te pakken, of naar Eindhoven, mochten ze nog verder moeten reizen dan Tilburg.
Maar goed, ik had goed geslapen, en bruisde van energie, dus ja. Ik had zin in deze dag, helemaal omdat Uden enkele toppers naar hun kermis had gelokt! Maar daarover later meer.

Want zoals gebruikelijk start ik in het Bevrijdingspark voor de kinderkermis aldaar, waar we vrolijk welkom worden geheten door de bovenstaande poort.

Als eerste grootvermaak, die bovendien niet zou misstaan op de grote kermis, is de Beach Party van Blokker, die ik al een tijdje niet meer heb gezien. Op zich een fraaie wip. Maar vorig jaar stond hier de Safari Trip van Reijnders, en die heeft toch, samen met de Miami Trip van Arjaans, echt wel net wat meer dan deze Beach Party in mijn ogen.
Ook ben ik van mening dat deze plek wellicht opgevuld kan worden met wat anders, en dat de wip verhuisd naar de grote kermis, waar die - denk ik - meer tot zijn recht komt.

Een attractie die echt niet misstaat op een kinderkermis, is deze Walking Waterballs van Danny Boers (aldus van wat ik kan vinden in de database op polypweb). Waar ze niet meer zo populair zijn als vroeger, en ze tegenwoordig steeds vaker te vinden zijn op braderiën en dergelijke, misstaat op een specifieke kinderkermis een dergelijke Walking Waterballs zeker niet!

In de vorige serie had ik het vaak over kinder zweefmolens. Dit heeft me tot het denken gezet om dat én door te zetten, en tegelijkertijd ook eens wat vaker kinderattracties te behandelen, voor zover ik ze goed kan herkennen in de database op polypweb, welke ik altijd voor elke reportage als leidraad gebruik.
Bij deze dus een fraaie kinder zweefmolen, voor Nederland althans, van Ottenheijm. Hij lijkt in de stijl van Winnie de Pooh te zijn, maar toch is het wel degelijk anders. Maar leuk thema zo!

Een Race-o-Rama dan. En aangezien ze erg op elkaar lijken wil ik me (eigenlijk) niet wagen aan een uitspraak over de eigenaar, en hetzelfde geld voor de Jumbo/Dumbo molens.
Toch geloof ik nog steeds dat ik wel degelijk een keer de juiste namen erbij kan vermelden, dus ik ga er toch maar mee door, hopend dat eventuele fouten voor de namen, vergeven worden.
Dus, als het goed is, is bovenstaand exemplaar van De Voer, en zo niet, dan van Pieters/Beekvelt. Deze twee zijn voor zover ik kan zien namelijk identiek.

Terug in de tijd op een kinderkermis in het hedendaagse 2023! Dat kan/kon (want de kermis is immers alweer voorbij, maar deze zaak zal vast ook wel ergens anders verschijnen) ook in Uden! In de eerste instantie kon dat bij deze Cake Walk van Hoefnagels! Ik meen me te herinneren dat ik een keer gelezen heb dat een Cake Walk meer dan 3 transporten heeft. Maar ik vraag me echt af waarom? Zijn er dan zoveel onderdelen die echt apart uit elkaar gehaald moeten worden? OF is het gewoon, omdat deze huizen jaren en jaren geleden gebouwd zijn, dat men er toen nog niet rekening mee hield dat het wellicht ook compacter kon?
In ieder geval is dit een leuk exemplaar!