Toen rond 2016 een concept tekening naar buiten kwam van een KMG-speed XXL begon mijn kermis hart alweer sneller te kloppen. Grote en hoge attracties hebben altijd al mijn interesse gewekt. En dan in het bijzonder de techniek die erbij komt kijken om zoon monster apparaat in een aantal dagen tijd van een hoopje trailers om te vormen naar een flitsende mega attractie die de grenzen van de techniek en de financiële mogelijkheden weer op een hoger niveau tilt.

Maar toen vorig jaar rond juni Airborne van de transportband afrolde in Neede sloeg de vonk pas echt over. Ik moest en zou deze machine na gaan bouwen. Dik anderhalf jaar had ik eindelijk de tijd gevonden om is een paar keer goed te gaan kijken hoe deze machine in elkaar zit hoe ze hem opbouwen en om tallozen foto’s te maken. En toen was het tijd voor de eerste stap, het ontwerp.

Na het uittekenen van de grondslag kwam voor mij pas de definitieve beslissing dat ik de machine nu toch echt ging na bouwen. En dat doe ik tegenwoordig traditiegetrouw met een uitbrengen van een trailer om de bouw officieel bekend te maken.
Tijdens het uittekenen van de machine bedacht ik me opeens dat de machine in het echt zowel chrome heken als chrome kisten heeft. En omdat ik zo dicht mogelijk bij het echte wil komen kon dat bij mijn Airborne natuurlijk niet ontbreken. Na lang zoeken op het wereldwijde web vond ik een leverancier die lego verchroomde. En na 2 weken viel er een envelop op de mat. 

Vaak fotografeer ik decals van attracties maak deze op maat in photoshop en indesign en print ze daarna waarna ik ze plastificeer. Naar mijn mening geeft dit altijd een best mooi resultaat. Maar in de tussentijd heeft de techniek niet stil gestaan en kwam ik erachter dat je tegenwoordig ook op lego kan laten printen. Ik wilde wel is zien van welke kwaliteit dat zou zijn dus ik bestelde wat kleine dingetjes waarna er weer een envelop op de mat viel.

De kwaliteit van de prins was boven mijn verwachting goed! De kop was er inmiddels af, de verchroomde onderdelen waren binnen de geprinte onderdelen waren binnen nu moesten er maar is grote stappen gemaakt gaan worden. Het bestellen van de grondslag van het apparaat.

Toen alles een voor een was binnengekomen kon het natellen en uitstorten beginnen. Waarna het leukste klusje stond te wachten. Het daadwerkelijke bouwen.

Voor de liefhebber ook nog een time laps van het bouwen van de voorste trailer.
Op dit moment is ben ik aan het fotoshoppen geslagen om alle decals compleet te maken en zo mooi mogelijk te krijgen voor op de attractie. Waarna het daadwerkelijke printen en plastificeren kan beginnen. Daarna moet er opnieuw besteld gaan worden. Dan begint het serieus te worden met de draagarmen en de uiteindelijke draaiarm. Hier een klein voor proefje alvast laat me weten wat jullie vinden en tot de volgende update !