Voor dat ik laat zien hoe mijn spookhuis er nu bij staat wil ik eerst iets vertellen over de montage van de torens.
De torens zijn verdeeld in etage’s die met de buitenmuren zijn verbonden d.m.v. 2mm schroeven. Die verbindingen zijn erg stevig maar om de moertjes aan de binnenkant op de schroeven te krijgen is een heel gepriegel. Ik ben dus op zoek gegaan naar een eenvoudigere manier om de schroeven vast te krijgen. Op het internet ben ik toen 2mm slagmoertjes tegen gekomen maar die kosten 45cent per stuk en dat vond ik te duur worden. Bij Amazon kwam ik het volgende setje tegen…

Dat heb ik dus nu in huis en ik moet zeggen dat het goed is bevallen. Daartoe moet wel alles even uit elkaar gehaald worden en alle 2mm gaten moeten opgeboord worden naar 3mm. Vervolgen kun je deze buisjes in persen. Bij de palen heb ik gebruik gemaakt van een oude lijmklem die ik nog had liggen maar eigenlijk nooit gebruik.

Door deze methode toe te passen konden de palen op hun plaats blijven staan. Bijgaande foto laat zien hoe dat uit ziet (het buisje valt geheel in de paal).

Bij de etages moest ik het anders aanpakken. Nu heb ik de buisjes in de opgeboorde gaten geperst mbv de bankschroef. Eerst zag het er zo uit…

Maar nu zijn de buisjes erin geperst en zie je dus geen moertjes meer.
De buisjes vallen ook nu weer helemaal weg in het hout en er kunnen kortere schroeven gebruikt worden. Als straks alles geverfd is dan zie je ze helemaal niet meer denk ik.

Het inpersen van deze dingetjes was nog een heel karwei, maar ik ben tevreden met het resultaat. Maar het allerbelangrijkste is dat de opbouw hierdoor een stuk sneller zal gaan om dat ik van het gepruts met die kleine moertjes af ben.
Nou, toen kon alles (nadat de grondverf erop zat) weer in elkaar gezet worden. Het resultaat zie je op bijgaande afbeeldingen.

Zo, dat was het weer voor even. Morgen ga ik eerst mijn werkplaats eens goed poetsen en opruimen!