Soms, denk je echt bij jezelf: waar zijn we nu helemaal mee bezig in dit land?
Gemeenten moeten begin 2021 aan het Rijk opgeven welke woonwijken zij op korte termijn van het gas af willen gaan sluiten. Dat betekent dus dat ze de bewoners moeten gaan informeren over hoe ze dat denken te gaan doen. Een dergelijke bijeenkomst was vorige week over onze woonwijk.
Nu worden dit soort bijeenkomsten vaak maar door enkele bewoners van de wijk bezocht en dat was ook hier het geval. Er waren slechts 20 mensen en 3 personen van de gemeente. En dat voor een woonwijk met meer dan 10.000 inwoners…
Uiteraard was onze vraag: “hoe denkt de gemeente dat te realiseren”. Het antwoord was schokkend: “Dat weten we niet. Dat gaan we regelen met Intermaris (de plaatselijke woningbouwvereniging).” Echter, was er geen enkele huurder in de zaal aanwezig, maar alleen maar woningeigenaren.
Op de vraag hoe woningeigenaren daar mee moeten omgaan en dat kunnen betalen bleef het stil. Voor mijn woning alleen al zou het om een bedrag van bijna € 30.000,– aan maatregelen gaan en dat geld heb je domweg niet liggen als eigenaar, zeker niet omdat je je woning ook nog moet onderhouden. Lenen dat kan vaak niet (want je zit met de nieuwe hypotheekregels die dat niet toestaan) en dan wil een gemeente je straks verplichten van het gas af te gaan? Ik zie hier toch de nodige rare dingen op ons af komen…
Kijk, milieumaatregelen en die problemen in Groningen snap ik allemaal wel, maar het is toch meer dan schokkend dat een gemeente een jaar voordat ze iets aan het Rijk moeten doorgeven, helemaal niet weet hoe ze iets gaan doen?