Goed, het sloopwerk is gedaan, alles is opnieuw geschuurd en de gaatjes voor de hekjes zijn aangebracht, kortom: Tijd om het project op te bouwen.
Wat ik een keer voorbij zag komen was dat er verlichting aangebracht werd aan de onderkant van de opstapvloer. Ik ben eens gaan rondkijken op internet en bij Krause-Modellbau zag ik mooie led-strips in diverse kleuren. Na wat over en weer gemail met de verkoper was hij bereid om de juiste hoeveelheid verlichting in een strip te verwerken en dan ook nog van stroomdraad te voorzien.
Ik had al bij een proefversie voor mij zelf gezien dat de verlichting voor de lichtbakken in groen, rood en blauw was voorzien. Derhalve koos ik er voor om deze 3 kleuren ook terug te laten komen in de vloer, maar dan ipv rood felroze. Het aanbrengen was geen grote klus, klein gaatje van 1 mm (nog te groot, maar ik kan nergens nog smallere boortjes vinden) is genoeg

Verlicht ziet het er allemaal nog beter uit.

Eveneens bij Krause trof ik verlichting voor de lichtbakken aan, in tegenstelling tot Amar zal ik ze niet van een programma voorzien, daar zijn 2 redenen voor: A: Ik heb de balle verstand van hoe dit te moeten programmeren, en B: het product komt na afloop in een kast te staan met een glazen deur er voor.
Deze verlichting past (uiteraard) op de lichtbakken en voor het verwerken van de draden kan je de bestaande masten gebruiken:

Elke keer als ik een mast in elkaar had gezet testte ik het geheel uit.

En na 6 masten (de achterste) kwam dit te voorschijn.

Meteen was dit ook een eyeopener van mij. Doordat rood, groen en blauw al de felle kleuren zijn waar de pixels van een kleuren televisie vroeger waren opgebouwd wist ik dat als ik deze tegelijk liet branden - ik zet er namelijk zoals gezegd geen programma in - dan krijg je dus een soort van witte kleur. Daarom had ik de witte lamp aan de onderkant al uitgeschakeld. Het geheel zou namelijk TE verlicht worden en voor mij gevoel zou het overkomen als een gezellige zaal met TL-verlichting.
Maar niet alleen de achterbakken moesten gedaan worden, ook de voorkanten. Vele losse onderdelen…

… die samen lichtmasten vormen

En zo staan de masten dan op de vloer gelijmd.

En dan is het geheel wel erg verlicht.

Daarom heb ik er voor gekozen om van de bakken aan de voorzijde slechts één kleur te laten branden: of rood, of blauw, of groen. De witte komt ook hier niet naar voren.

En hierna konden de hekjes worden geplaatst. Een kleine misrekening van mijn kant, de originele hekjes en gaatjes waren 1 mm. Maar als je deze hierna gaat spuiten worden ze een marginaal beetje breder. Daarom alle gaatjes een tiende van een millimeter vergroot en alles kon er in.

Nu drogen, en de achterwand/ het front wordt het volgende project.