Ik ben inmiddels begonnen aan een nieuw project.
Waar ik eerst nog dacht om een Flipper in elkaar te zetten heb ik gekozen om mijn aller eerste attractie uit 1994 te gaan opknappen: De eerste Break Dance van Faller. Zeker doordat ik heel enthousiast ben geworden van de reportage van Amar heb ik er voor gekozen om ook met deze attractie aan de gang te gaan. Vele vragen heb ik daar gesteld over hoe-en-wat en ook wist ik nu waar ik eventueel nieuwe onderdelen kon bestellen.
Normaal gesproken zou ik deze weggooien en op internet een nieuwe kopen. Echter zit er nog al wat sentimentele waarde aan deze attractie. Mijn vader had in 1994 van de exploitant van de Break Dance deze attractie gegeven. En zo kreeg ik met sinterklaas 1994 ( ik was 17 dus geloofde niet meer hoor) mijn allereerste attractie van mijn vader en moeder. Deze heb ik jaren op mijn kamer gehad en is een aantal keren met mij mee verhuisd. Hieronder de tafel met attracties welke in 1995 op mijn slaapkamertje had staan. Foto inderdaad uit 1995.

Na 26 jaar was deze attractie wel een beetje ‘op’. Diverse keren is er wat tegen aan gevallen en de vlaggen waren er ook al bijna allemaal van af. Ook is al het slepen met een losse attractie niet goed geweest, en toen ik later de andere kamer kreeg in mijn ouderlijke huis stond het geheel op een nog grotere plaat. Maar daar stond tevens de wildwaterbaan. Met water ja, en ja daar was de kat gek op, dus dagelijks liep een van mijn katten over de plaat heen en sloopt wat. Hieronder zoals het in 1999 op mijn (inmiddels grotere) kamer (mijn zus was het huis uit) stond

Maar wat ik zei, hij was ‘op’ en normaal gesproken zou ik alles weggooien en een compleet nieuwe attractie aanschaffen en deze op gaan knappen vanaf het begin. Misschien stukken makkelijker geweest dan wat ik nu in gedachte heb. Maar ja, dan komt de emotie er bij kijken. Mijn ouders zijn vorig jaar binnen 101 dagen na elkaar overleden en mijn vader heeft mij vanaf het begin van mijn leven geïnfecteerd met het kermisvirus. (hij was de kermismeester namens de gemeente Den Helder en tot 2013 heeft hij dit gedaan) Daarnaast kwam deze attractie rechtstreeks van hem en daarom kreeg ik het niet over mijn hart om het weg te gooien. Daarom:
DE GROTE OPKNAPBEURT VAN DE FALLER 437:

Goed, eerst kijken wat de huidige staat is voordat ik kan beginnen, is het nog wel te repareren is de vraag. Ik had al eerder de schijf er af gehaald om het verschil te zien met een gespoten schijf… ik werd enthousiast. Maar wat vooral opviel was veel stof, maar ook veel lijmvlekken. Tja, als 17-jarige ben je soms wat minder zorgvuldig. Daarnaast waren enkele attributen afgebroken.

Maar ik was er op voorbereid, eerder had ik al gekeken wat er precies echt vervangen moest worden en heb dit bij Faller besteld. Ook hier heb ik alles wat als grijs gietstuk werd geleverd zilver gespoten voor een realistischer beeld.

Het opknappen begint met iets wat in modelbouw niet logisch is. Modelsloop, alles moet uit elkaar om het geheel weer mooier te maken. Als eerste gaat de schijf er aan geloven. Duidelijk het verschil tussen gespoten en ongespoten gietstukken

Hierna voorzichtig alle stickers verwijderd met een mesje. Ik weet nog niet of ik de stickers er op nieuw op ga doen, dat hangt er van af of het mooier wordt als ik de middenton opnieuw verf. De diamant is er afgehaald en een nieuwe is onderweg vanuit Duitsland, aangeschaft bij Model-Rides.

In ieder geval is hij nu kaal en opgeschuurd, zodat de sticker en lijmresten er niet meer op aanwezig zijn

Hier is duidelijk het kleurverschil te zien. Donkergrijs is zoals het geheel er uit zag bij aanschaf, lichtgrijs is de kleur die de attractie heeft gekregen onder invloed van de zon.

Vervolgens heb ik de gele stickertjes aan de zijkant van de karretjes er afgehaald alsmede de stuurtjes. Deze heb ik nieuw en ga ik er in zetten. Ook kies ik voor een witte - met acrylstift aangebrachte - strepen. Ik had al de tip om het 2 keer te doen. Ik kies bewust om de oude karretjes te gebruiken omdat ik - vanuit sentiment - zo veel mogelijk van het oude product wil blijven zien.

Vervolgens gaat de achterwand/het front er af. Ik heb nieuwe stellages dus deze konden er af en weg. (ik gooi het ook pas echt weg als de nieuwe er op zit)

De luifels laat ik er op zitten, hier ga ik verlichting in verwerken. Dus kan dat blijven zitten

26 jaar aan stof mocht er af. Leuk klusje en het mooie is dat je gelijk goed resultaat zag.

Vervolgens mogen de lichtmasten er af. Deze masten gingen makkelijk er uit, de gene die nog vast zaten heb ik middels een zaag er afgesneden, klinkt rigoreus, maar zo kon ik ze het beste recht houden. De lichtbakken van de 6 frontmasten kon ik er afhalen, die aan de achterzijde moest ik er op laten om de masten niet af te breken.

Alle hekjes had ik al afgebroken. Vervolgens het geheel opgeschuurd en hierna begonnen om 1 mm grote gaten te boren waar straks de hekjes weer in mogen.

En zo zijn alle gaten er weer ingebracht. De lijmvlekken zijn opgeschuurd en na het spuiten is dat in ieder geval niet meer te zien.

Om te voorkomen dat er verf in de raden komen waar de tandwielen in komen, heb ik dit maar afgeplakt.

Zowieso moest ik wat gaan afplakken, niet heel veel, maar de lichtbalken moest ik op de masten laten waardoor ik de masten zelf moest afplakken, net mr Bean met oud-en-nieuw…

Gelukkig, de kliko/spuitcabine was er nog. De kleur is Molotov Burner Chrome. Dun aanbrengen. De oudste mocht gaan spuiten en zo waar lukte dit in één keer.

En zo is alles wat grijs was nu zilver geworden.

En nu lekker laten drogen en dan kan het opbouwen beginnen. Ik word enthousiast. Een attractie met emotie (ik heb alle kermisattracties (al dan niet gehad), maar dit is de eerste en daarnaast de enige die ik van mijn ouders heb gehad) die een nieuwe look moet gaan krijgen, hopelijk gaat het zoals ik wil. Ik ben alleen een beetje bang voor het plaatsen van de lichtmasten, hopelijk past dat allemaal. Voor de rest heb ik alles in gedachte zoals ik het wil hebben…..