Absoluut een zeer gezellige boel in Winterswijk. Alleen hemeltje lief, wat hebben ze met het terrein uitgehaald. Ik was er in 2019 voor het laatst en toen was de opstelling stukken sfeervoller. Begrijp me niet verkeerd, soms is vernieuwing nodig, maar hier lijkt het wel een nationale sport hoe verknal je een leuke kermis met een onpraktische pleininrichting waar geen fatsoenlijke attractie meer te plaatsen is.
Natuurlijk moet de kermis zich aanpassen aan de beschikbare ruimte. van die sfeerloze parkeerplaatskermissen wordt je ook niet vrolijk. De opstelling vanaf de feesttenten tot aan de prachtige draaimolen is ongewijzigd en super sfeervol, bijna Duits. Daarna verandert het in een gatenkaas, en dat komt de sfeer absoluut niet ten goede. En dan al het grote geweld samengepropt op een parkeerplaats waar de voorgaande jaren niets stond. Het zou waarschijnlijk niet mogelijk zijn, maar ik zie de attracties toch liever weer in een rondloop staan.
Waar ik voor naar Winterswijk was gekomen was om de nieuwste aanwinst voor de Nederlandse kermis te aanschouwen. De XXXL, een KMG Inversion die uit OZ is gehaald. Moet zeggen, dat die er super netjes uit ziet alleen een beetje kaal. Misschien ook omdat hij daar zo eenzaam stond. In een stadscentrum zou de XXXL denk ik veel beter tot zijn recht komen. Beschadigingen waren er nauwelijks, op wat kapotte verlichting na. Alleen de schakelkasten konden duidelijk een schoonmaakbeurt gebruiken. Natuurlijk een ritje gemaakt. De rit was wel okayisch (waarschijnlijk een automatisch programma) redelijk lang en soepel. Al heb ik betere gehad in andere exemplaren.
De echte domper kwam achteraf. De ritprijs bedroeg €6 althans dat stond op, overigens het slecht zichtbare, prijsbordje. Maar ik bleek €6,20 te hebben betaald, wat ik pas veel later zag anders had ik principieel €0,20 teruggevraagd. Gewoon gierig en pauperig gedrag van de ondernemer. Jammer, want ik was serieus geïnteresseerd om deze attractie te boeken voor één van de drie kermissen die ik inmiddels adviseer. Maar exploitanten die zich zo gedragen, daar doe ik geen zaken mee.