Laten we eerst eens achterhalen of een ondernemer inderdaad extra geld mag vragen voor een PIN betaling. Sinds begin 2019 mag dat niet meer. Het is verboden voor V-Pay, Meastro, Visa en Mastercard betalingen (aangezien deze ondernemingen vanuit de Europese Unie handelen). Wel mag je als ondernemer een betaalwijze weigeren (dus het is toegestaan om een bordje op te hangen met bijvoorbeeld als tekst: ābetalingen onder de ⬠25,ā dienen altijd contant plaats te vindenā).
Een ondernemer hoeft namelijk geen PIN betaling te accepteren voor kleine bedragen. Net zoals een ondernemer ook een contante betaling mag weigeren. Dat laatste zal waarschijnlijk ergens in de komende tijd wel niet meer mogen, want binnen de EU zijn er aardig wat landen die willen dat de Eurobiljetten en munten altijd geaccepteerd zouden moeten worden. Hoe dat dan eruit gaat zien, is nog de vraag.
Ik vind het wel heel aardig dat er wordt gezegd dat PIN betalingen langer duren. Dat lijkt wel het geval te zijn (zeker bij gebruik van Smartphones, doordat die ontgrendeld moeten worden). De PIN pas zelf is wat dat betreft sneller dan het betalen met de telefoon (tenminste, als de ondernemer allereerst een deugdelijk apparaat heeft. Er zijn namelijk van die goedkope dingen in omloop, waar de knopjes te snel reageren als een PIN code moet worden ingetoets, of de knoppen te dicht bij elkaar staan, waardoor mensen met dikke vingers daar dan weer fouten mee kunnen maken). Dus: koop een goede betaalautomaat en niet direct de goedkoopste. Dat zorgt al voor versnelling aan de kassa.
En verder: tja de verbinding. Dat kan een probleem zijn. Mobiele betaalautomaten zijn zowel een vloek als een zegen. Op sommige plekken werken ze traag (of soms zelfs niet) en moet je je telkens opnieuw aanmelden. Iets dergelijks ken ik van het bedrijf waar ik werk. Mensen werden aan huis geleverd en moesten direct met de mobiele PIN betalen. Meestal gaat het goed, maar somsā¦