Kermis Roosendaal 2025.
Het is zover, de kermis in Roosendaal is nu toch echt begonnen. Ieder jaar kijk ik er naar uit. De leukste week van het jaar voor mij.
Toen de opstelling bekend werd was ik zeer sceptisch, maar nu ik alles in het echt heb gezien, vind ik het misschien wel de beste opstelling van Roosendaal ooit. En ja er zijn altijd minpunten, zoals de Jumbo op een van de mooiste plekken van Roosendaal, maar we kunnen niet alles hebben.
Bloemenmarkt
Je begint op de bloemenmarkt, deze zaken staan nu dat het Tongerloplein weg is erg uit de loop. De mensen komen er alleen omdat ze daar beginnen of omdat toevallig komen, erg zonde. Zeker omdat daar alsnog zeer mooie zaken staan, bijvoorbeeld The Grand Candy Express.
Markt
Wat is dit een vet plein geworden, vorig jaar stond er helaas helemaal niks voor het stadhuis, dit jaar de Fly Zone. De afgelopen jaren hadden we de Air Race Bungee, die had het erg zwaar kan ik me nog herinneren. Ik was er op zaterdag en er stond echt een mega wachtrij. Iedereen is dus blijkbaar bereidt om zijn of haar leven aan een elastiek te laten hangen. Ook de turbo polyp is weer terug op zijn plekje, midden op de markt. Het is de eerste keer dat hij op de markt staat met hun movingheads, en dat ziet er op de markt echt schitterend uit. Ook de Airborne is weer terug gekeerd naar Roosendaal! Wat een schitterende zaak blijft het ook, hij staat midden op de markt en dat maakt het echt geweldig! Hij heeft altijd bekijks, sommige mensen vinden het te hoog, maar er gaan ook genoeg mensen wel in. Ik heb hem vaak genoeg helemaal vol zien zitten. Voor de rest staan er eet- en spelzaken. Zoals: De Moulin Rouge, La Vie En Rose Pattiserie, De Pusher. En meer.
Kade
Als we de tunnel uit komen, dan komen we op de kade, het Tongerloplein wordt dit jaar niet gebruikt, daarom staat een groot deel van de nostalgische kermis hier. Dit jaar is het Van Der Salm met de autoscooter genaamd “Drift Zone” normaal is het Hinzen. Dat is ook de enigste grootvermaak zaak op dit plein. Ik blijf het geen goede zet vinden om hier een kinderplein van te maken, heel veel mensen lopen voorbij dit plein. En dat is gewoon zonde. Ja dit jaar kan het even niet anders, omdat het Tongerloplein eraf is, maar ik hoop dat ze volgend jaar hier gewoon weer toppers gaan zetten! Ook de Splash Duck van Niek Moonen staat hier, dat is echt een hele leuke kinderzaak!
Kadeplein
Na de Kade lopen we door het straatje met de horeca van het Patersplein, daarna komen we aan op het Kadeplein. Dit plein vind ik altijd een vet plein. Je komt aan en daar vind je OA de Mini Scooter en erg veel gokzaken. Ook de Beach Jumper staat hier. Dit jaar is de Aviator ook terug gekeerd naar Roosendaal, vooral nu met de lazers is dit echt een schitterende showzaak geworden. Vorig jaar won hij ook de publieksprijs, en ik denk dat hij dat dit jaar ook wel kan gaan winnen. Ook de Familieachtbaan van Buwalda is weer van de partij, en het Mega Lunapark van Reemer is er ook weer. Voor de rest staat hier eet- en spelzaken. Qua opstelling is dit plein altijd goed niks op aan te merken.
Oostelijke Havendijk
Als we over het bruggetje komen dan komen we 2 eet zaken tegen. De “Ecologische Verbindings Zone” is er weer. En die zal ook nooit meer weg gaan. Het is een soort parkje geworden, maar het onkruid neemt het over, zonde om te zien. Gelukkig staat er nu wel lage hekken IPV hoge hekken. En ze hebben het leuk aangekleed. De Jumbo staat op een plek waar eigenlijk al jaren een grootvermaak zaak staat, en de Jumbo staat daar ook niet zo mooi vind ik. Ik zou de Maximum en de Jumbo hebben gewisseld. Funhouse Fire Fighters is dit jaar ook in Roosendaal, dit is echt een schitterend Funhouse, echt een. aanwinst voor Nederland, vooral de FunLed verlichting is echt schitterend. Dit jaar zou de Super Miami XXL komen, alleen hebben ze het weer niet gehaald. Daarom staat de Adventure Trip er, ik heb deze wipp nog nooit gezien, maar het is een nette zaak. Buwalda is weer terug met hun Spinning Coaster. De Snow Jet is er ook weer, niet gek want dit is een vaste gast. We gaan naar het straatje richting het Suikerplein, hier staan dit jaar 4 grootvermaak naast elkaar, toen ik het voor het eerst op de plattegrond zag vond ik het een slechte zet, maar het staat goed verdeeld. De maximum is dit jaar van de partij in Roosendaal, ik heb hem een paar keer dit jaar gezien, hij sloeg op de meeste plekken niet aan, maar hier in Roosendaal wel! Ik heb hem meerdere keren vol gezien. Ook de Ghost Villa is terug gekeerd naar Roosendaal, nu wel onder een andere exploitant. De nostalgische kermis is nu natuurlijk verplaatst, de meeste zaken staan op de kade, maar de Le Papillon staat op de Oostelijke Havendijk. Hij heeft er nu ook een rookmachine bij liggen voor extra show, al vind ik het niet passen bij deze zaak. En de Show Time is er ook weer. Sinds 2019 is deze zaak echt vaste gast geworden. Naar mijn mening de mooiste KMG Afterburner van Nederland!
Suikerplein
“Groot vermaak Plaza” zo kunnen we het wel noemen, 4 grootvermaak zaken. We starten met de Base Jumper die hier voor de 2e jaar staat. Ik verwacht dat deze jumper vaste gast gaat worden want iedere keer waneer ik hem zie staat er een dikke wachtrij voor, gisteravond stond er zelfs een dj, er de shows zijn meestal ook dikke prima. Reuzenrad Bon Voyage staat hier voor de 1e keer, vorig jaar zou hij ook komen maar toen had hij helaas technische problemen. Wat een schitterend Reuzenrad is dit zeg wauw. Hij staat ook mooi op het suikerplein, en ze ziet hem over de hele kermis, en dat haalt de mensen maar het Suikerplein. De Breakdance NO.1 van Hoefnagels staat op dezelfde plek als vorig jaar, hier staat deze breakdance ook erg mooi. Hoefnagels is ook vaste gast met hun breakdance. En als laatste zaak, maar zeker niet de minste, de Energizer van Niek Moonen, dit jaar doet hij wel de hele kermis, alle dagen. En wat staat deze zaak gaaf kort op de breakdance en de Base Jumper dat is echt niet normaal hoe kort het opgesteld staat.
Kortom, er staat gewoon echt een hele goede editie, je kan hem nog bezoeken tot 11 september!
Hier de foto’s van zaterdagavond!

Nog niet posten AUB, er komt nog een deel! (¼)