Micha
We hebben de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt π
Hetgeen jij beschrijft (het aanduwen van 1 kruis en vervolgens gaat het volgende kruis langzaam draaien) komt enkel en alleen voor bij hydraulisch aangedreven kruizen.
Allereerst het fenomeen dat bij opstarten de kruizen 1 voor 1 op snelheid komen komt door het simpele feit dat de hele molen door 1 hydrauliekpomp wordt gevoed, ondermolen, kruizen en ook het heffen van het exentriek.
Middels ventielen en kleppen wordt de olie naar het desbetreffende deel gestuurd.
Bij de ondermolen en het exentriek zul je geen verschil merken in de aanvoer van olie op uiteraard de snelheid ervan π
De kruizen echter zijn 6 hydrauliekmotoren die alle 6 via 1 aanvoerleiding de olie aangevoerd krijgen die een vertakking heeft naar 6 leidingen voor ieder kruis 1, de hydrauliekmotor die het dichtste bij de pomp aangesloten zit zal als eerst voldoende olie krijgen om te gaan draaien en de 2e volgt wat later etc. tot alle kruizen draaien.
Uiteraard heeft de fabrikant dit al bij de bouw ervan bedacht dat dit niet wenselijk is en er dus een mogelijkheid om de hoeveelheid olie die door de leidingen stroomt te sturen.
Dat vergt wat tijd en geduld, maar is zeker mogelijk om nagenoeg alle kruizen op dezelfde snelheid te laten opstarten en draaien.
Bij de Pandora hebben ze dat keurig gedaan tijdens de restyle en revisie, we zagen immers bij de eerste proefritjes dat er nogal wat verschil in de snelheden zat per kruis. Later was dat voorzover ik dat op de videoβs kon zien opgelost.
Echter was dat nog met kruizen zonder de gondels eraan en ook niet bij de temperaturen die in Varsseveld heersten π
Hoe dikker of dunner de olie, hoe anders reageert de afstelling erop.
Helemaal 100% goed krijg en hou je het dus nooit.
En ook de belasting per kruis is een factor die er op van invloed is.
Hopelijk is het nu een beetje duidelijker π