PeterCenturion Met 25.000 inwoners zou ik Deurne geen dorp willen noemen. Maar deze verpachting is niet echt spectaculair dit jaar. Ondanks dat heeft Deurne wel een heel goede kermis wat sfeer en beleving aangaat.
Eddy PeterCenturion Met 25.000 inwoners zou ik Deurne geen dorp willen noemen. Tja, of je een plaats nou een stad of dorp mag noemen, heeft niet te maken met het aantal inwoners maar met het hebben van stadsrechten. Zo heeft de plaats Hengelo in Overijssel geen stadsrechten ondanks dat ze ruim 80000 inwoners hebben. En hoe zit dan dan met Deurne?
Svenjj Eddy Ik geloof dat die term toch inmiddels wel gruwelijk achterhaald is he. De laatste stadsrechten zijn voor zover ik kan zien uitgedeeld in de 19e eeuw. Maar goed, gemiddeld gezien kunnen we van een stad spreken als er circa 50.000 inwoners in die bepaalde woonplaats wonen. Deurne is dus wel degelijk een dorp. Ik denk dat hier in Limburg menig dorp (of stad, maak er wat van) van vergelijkbare grootte zeer content zou zijn met een lijst als deze.
Eddy Svenjj Maar goed, gemiddeld gezien kunnen we van een stad spreken als er circa 50.000 inwoners in die bepaalde woonplaats wonen. Achterhaalt of niet, ook jou uitspraak klopt dus niet. Zo kom ik uit Oldenzaal. Een stad in het oosten van het land, met maar zo’n 31.000 inwoners. En er zijn ook nog een aantal steden, die nog minder inwoners hebben.
GhostRiderPeter Maurice En eerlijk is eerlijk, als het even kan pak ik hem altijd even mee, want het is inderdaad een erg gezellige kermis 😎 Was er werkelijk waar nog nóóit geweest tot vorig jaar per ongeluk omdat het op de route terug huis lag… En idd, verbazing allom over de line-up vorig jaar en het was er idd gezelliger dan op menig andere kermis. Dat de lijst voor dit jaar dan wat magerder is kan zijn, als het maar weer net zo gezellig is maken we de stop er gewoon 😉
Svenjj Eddy Ja, ook achterhaalt dus. Oldenzaal heeft immers in de 13e eeuw stadsrechten gekregen en zou daar in de huidige tijd naar kunnen fluiten. Zo zijn er nog tig gemeentes op te noemen. Mocht je het interessant vinden, de hele lijst, inclusief bijbehorend jaartal van de verkregen stadsrechten, is hier terug te vinden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_plaatsen_met_stadsrechten
GhostRiderPeter Of Deurne nu een gehucht, dorp, stad, wereldstad etc. is, het gaat hier over de verpachtimgslijst Deurne 😉 Als er behoefte is aan een potje discussiëren over wat wel en geen stad is of er recht op heeft kan dat in een topic in de off-topic kantine ✅
Koen Niels De dorpskernen zullen alleen maar overleven als men daar harde afspraken over maakt. Nu zijn de plaatsen op papier van exploitant x maar die geven de plaatsen gewoon over. Bij meerdere plaatsen werkt het systeem inclusief dorpskernen goed maar daar weet men ook dat als men zelf niet naar de dorpskernen gaat men bij de volgende contractperiode ook de hoofdplaats kwijt is. Ook in Deurne schrijven er exploitanten in inclusief alle dorpskernen maar tot op heden geeft men toch de voorkeur aan degene welke alleen Deurne zelf willen aandoen. Als degene die op de dorpskernen staan iets beters kunnen krijgen in die periode dan zeggen ze gewoon af en zolang men dat accepteert veranderd er niets ben ik bang.
Niels Zoals vanochtend aangekondigd zal de Destroyer over twee weken zijn opwachting maken op onze kermis in Deurne, het betreft dan de tweede kermis van deze zaak! Hij zal de Cake Walk van dezelfde familie vervangen wegens een dubbele agenda dat weekend.
GhostRiderPeter Niels Hij zal de Cake Walk van dezelfde familie vervangen wegens een dubbele agenda dat weekend. Destroyer toegevoegd aan de openingspost, Cakewalk verwijderd 😉
Chris-1970 Waar gaat de cakewalk heen dan? Eerste keer sinds tientallen jaren geen cake walk in Deurne
Niels Chris-1970 Waar gaat de cakewalk heen dan? Eerste keer sinds tientallen jaren geen cake walk in Deurne Volgens mij naar Heesch of Hapert. Is eerder voorgekomen, maar dat kon toen opgevangen worden door de Snow Party funhouse.