Alex Maar ik kan me niet voorstellen dat Timo zo is
Ik ook niet, ik volg de kermissen buiten Tilburg vanaf de zijlijn, begeef me ook niet echt in de roddelcircuits rondom kermissen en probeer de gulden middenweg te bewandelen tussen gemeente, exploitanten en liefhebbers. Vroeger was ik ook dol op primeurs, de eerste transportfoto’s en meer van dat soor dingen, maar mijn site bestaat komend jaar 25 jaar en daar mogen er best nog 25 bij komen en dan moet je er soms inderdaad iets voor laten (zwijgplicht heet overigens “embargo” vanuit de gemeente).
De gemeente probeert dat embargo te handhaven, maar ik weet ook dat de gegevens bij zo’n dikke 100 kermisbedrijven liggen en dan is een en ander zo gedeeld natuurlijk. Ook ik krijg af en toe al wat toegestopt, maar ook dat blijft dan gewoon bij mij en dank ik de deler voor het vertrouwen.
De reden van zo’n embargo is overigens niet om de liefhebbers te plagen, soms zijn exploitanten nog in onderhandelingen met meerdere steden en wil je niet dat er al ergens een link gelegd wordt met een bepaalde stad, dat kan ook nadelig zijn voor de onderhandelingspositie van zowel exploitant als gemeente. Of als een contract niet nagekomen kan worden, werkt het soms ook weer roddels in de hand etc. terwijl wij vaak de laatste zijn die een reden van afmelding te weten komen.
In Tilburg komen daar ook zaken als terrorismebestrijding, crowd-control en nog heel veel meer bij kijken die een binnenstad kermis zo veel uitdagender maken qua organisatie.