Stroomafname
Alleen het volgende obstakel; hoe krijgen die motortjes stroom..? Het probleem zit ’m in de bewegende molen: Daar kun je dus geen draadjes doorheen sturen want die wentelen zich na een tijdje kapot. Dus het idee van een stroombaantje met een slepertje is dan snel bedacht.
De aandrijving van het geheel is oprecht slim bedacht. Met 1 motortje wordt een hele cyclus aangestuurd. Dat betekent dus dat de molen draait, de kruizen met gondels draait, het binnenwerk in tegengestelde richting beweegt én het model wordt geheveld waardoor de armen uiteindelijk op en neer gaan. Door middel van een verhoogd tandwiel is een hele “rit” na 2 minuten afgelopen. Faller heeft er een blokje bij geleverd om dit te regelen, maar aangezien ik alles zelf apart van elkaar wil kunnen bedienen moet dat dus uit elkaar.
De molen zit als een sandwich van tandwielen in elkaar, waardoor er dus minimale ruimte is om draadjes te laten lopen of een slepertje aan te brengen. Maar het is me toch gelukt!
Ik heb aan buitenzijde van de draaischijf met 0,3mm fosforbrons strips geleiders gemaakt. Aan de binnenkant zit dan een slepertje. Op deze plek horen de tandwielen voor de kruizen, maar die gebruik ik niet. Op de basisplaat zit ook een centrale geleide-rail en een slepertje die de buitenste ring van de draaischijf voedt. Afijn, plaatjes:

binnenzijde:

En dit werkt verrassend goed! Ik heb met een ledje getest waar de zwakke/dode punten zaten en dit verholpen, de stroomafname is perfect.
Alles leuk en aardig, ik heb dus nu een + en een -.
Ik wil alleen ook nog lampjes kunnen voeden (constante spanning, dus geen knippergedoe op de molen zelf) Dat betekent dat ik nog 2 stroomafnames moet maken… Da’s een probleem waar ik nog over na moet denken…