Een stukje op Omroep Brabant, al wordt ik er niet vrolijker van dan dat ik al was zeg maar….
Kermisexploitanten lijden miljoenenverlies
Helaas een duidelijk maar aangrijpend verhaal!
Er zijn zo veel van dit soort verhalen op dit moment, van allerlei kleine ondernemers en branches waar geen omzet meer is.
Wat dat betreft mis ik bij de overheid één hele belangrijke maatregel. En dat is dat verhuurders moeten stoppen met het incasseren van huurpenningen van bedrijfsgebouwen als de bedrijven die daar zitten niet open kunnen door de maatregelen.
Bedrijven die zelf eigenaar zijn van het pand waar ze in zitten, krijgen snel uitstel van betaling van hypotheekaflossingen en rente. Huurders krijgen dat alleen bij gratie van de verhuurder. En als die verhuurder zo’n groot bedrijf is, werken die echt niet mee…
De kermis is toch toevallig inmiddels als cultureel erfgoed erkend worden toch? Dan is de overheid onderhand verplicht deze tak te steunen…
Kermisexploitanten vragen om een noodfonds van €45 miljoen! Ik vind dat het Nederlandse kermisbedrijf zich van een treurige kant laat zien. Op dit moment zijn Nederlandse kermisbedrijven nog nauwelijks financieel getroffen door de COVID-19 epidemie. Voor de meesten begint het seizoen pas met Pasen. Dat wil niet zeggen dat het zeer vervelend is want ik verwacht dat in juni ook alle evenementen worden geannuleerd.
Uitgezonderd de toonaangevende kermisbedrijven is het kermisbedrijf zeer conservatief gefinancierd dus dat is ook het probleem niet. De variabele kosten vallen geheel weg. Geen personeelskosten (er zijn niet veel kermisbedrijven met personeel met een vast contract) , aansluitkosten en stroom (al snel € 1000 per kermis) pacht, brandstof, inkoop, slijtage etc. Bij een verregend voorjaar had je deze kosten wel gehad waar weinig inkomsten tegenover staan. Ook bieden o.a. banken, belastingdienst en overheid hulp aan.
Een gemiddeld kermisbedrijf heeft een winst voor belasting van € 75000 in het jaar (wat eigenlijk helemaal niet zoveel is voor een VOF) . Bovendien zijn het oude familiebedrijven waar het nodige kapitaal opgehoopt zit (meestal vastgoed voor de verhuur) Kermisbedrijven die twee of drie maanden niet kunnen overleven, terwijl alle variable kosten wegvallen, zijn zombiebedrijven, waar COVID-19 de laatste druppel is die de emmer doet overlopen.
En volgens een uitspraak van een oud BOVAK-bestuurder draait het kermisbedrijf op oliebollen. Oftewel voor veel bedrijven is het winterseizoen belangrijker dan de zomer.
Forain-Paul Nog nooit zoveel onzin in een post gelezen… Doe je huiswerk eerst voor je dergelijke nonsens verkondigd
Het seizoen begint wel dégelijk voor het merendeel van de exploitanten medio eind februari begin maart.
Oliebollen worden eind november en de maand december gebakken om een extra buffer te hebben om de periode tussen december en maart te overbruggen en om de attracties te onderhouden.
Dat het allemaal kapitaalkrachtige ondernemers zijn die wel een stootje kunnen hebbenWaar haal je het vandaan
Er hoeft geen aansluit of stroomkosten betaald te worden Nee, maar dat betekend ook geen inkomsten he
De pacht is veelal al grotendeels vooraf voldaan en lang niet alle gemeentes storten dit op voorhand terug.
Dat je verbolgen bent dat de nederlandse bonden voor hun leden wél om hulp durven vragen in de vorm van een financiële tegemoetkoming dat kan, maar om dat zo te ventileren….
Beetje jammer, juist in deze tijden zou er geen haat en nijd moeten zijn, doe er je voordeel mee en wijs de belgische bond(en) erop wat we hier proberen, want vragen is 1, het krijgen is 2.
Beide posts zijn veel te kort door de bocht, naar mijn mening. Ik vind het ook onzin dat voor één aparte branche een noodfonds zou moeten komen. Dan zeg ik tegen de exploitanten dat de kapper die zijn pand huurt van een grote exploitatiemaatschappij voor een paar duizend euro per maand dus ook een noodfonds verdiend, om maar eens wat te noemen. Iedere branche roept om “noodfondsen”. Ik kan de exploitanten nu al vertellen dat die er niet zal komen voor hun branche alleen.
Net zoals in iedere branche zijn er bedrijven die “vlees op de botten” hebben en bedrijven die dat niet hebben. Daar is de kermiswereld geen uitzondering in. Het dus maar roepen dat de hele sector in gevaar is, is dus grote onzin.
Ieder financieel gezond bedrijf, moet het tenminste 3 maanden kunnen uithouden als de inkomsten weg vallen. Voor seizoenbedrijven geldt dit ook en die dienen te rekenen vanaf het moment dat er weer omzet gemaakt kan worden in een normale situatie.
Dus ook de gemiddelde kermisexploitant zou het tot en met mei/juni financieel moeten kunnen bolwerken, zeker als banken bijspringen, uitgaande van een financieel gezonde bedrijfsvoering waarbij de buffer eind van het jaar voldoende moet zijn voor het overbruggen van een paar maanden zonder begrote opbrengst met daaropvolgend een paar maanden crisis.
Wat we helaas heel veel zien de laatste jaren is dat door de hele lage rente, heel veel bedrijven (en niet alleen kermisbedrijven) veel te hoge schulden opbouwen. Dat is niet echt conservatief financieren te noemen en nu blijkt in heel veel branches hoe gevaarlijk dergelijke financieringen eigenlijk zijn. Wat dat betreft is dat echt een hele grote “bubbel” die door de pandemie tot ontploffing kan gaan komen. De beurzen hebben daar inmiddels toch wel langzamerhand een voorschot op genomen…
Wat de pachtbetalingen betreft, heeft GhostRider wel een punt. Zo is mij bekend dat de pacht die betaald is aan enkele gemeenten voor kermissen die met Pasen zouden moeten beginnen, nog niet is terugbetaald door de organisatoren/gemeenten. Sommige van deze beweren zelfs dat ze niet terug hoeven te betalen krachtens de “kleine lettertjes”.
De gemeente Tilburg komt de exploitanten al tegemoet. Alle pachtgelden voor de kermis van 2020 zijn teruggestort.
Lucvangool Dat vind nou een mooie actie! Vooral omdat Tilburg naar mijn idee altijd probeert zoveel mogelijk geld er mee binnen te halen vind ik dit erg sympathiek van ze!
Volgens mij vraagt Tilburg geen geld voor een plaats,maar schrijven de exploitanten zélf in….
De Gemeente Tilburg kan de totale opbrengst niet beïnvloeden maar is afhankelijk van hoe hard de exploitanten op hun pen drukken.
Daar heb je gelijk in. Maar het is in ieder geval een goed gebaar van de gemeente Tilburg dat zij dit nu doen. Zij zijn die niet verplicht, want de kermis is niet officieel afgelast…