erikjohan1707 I Hallo allemaal, enige weken terug via marktplaats een kraampje op de kop getikt die ik nog niet had maar wel graag wilde hebben; de sylterbackfisch rutsche……… het bouwpakketje wordt al enige tijd niet meer gemaakt door Faller dus ik was blij dat ik deze voor een schappelijke prijs kon kopen op marktplaats. Ik had het bouwpakketje amper 4 dagen in mijn bezit en toen kwam Faller met een set kermiskramen en attracties op de proppen, een setje met oude modellen die opnieuw uitgebracht werden, en jawel daar zat dit kraampje dus ook bij………..
erikjohan1707 Speciaal op verzoek van Ronaldussen ga ik dit kraampje stap voor stap in elkaar zetten en verlichten , hopelijk is het hele proces van hoe ik een kraampje van verlichting voorzie dan wat duidelijker voor Ronaldals eerste ga ik deze kleine rode halfronde delen van smd ledjes voorzien, om de ledjes wat makkelijker op deze delen te kunnen vastlijmen verwijder ik eerst de imitatie lampen, dat zijn die kleine puntjes daarna ga ik de ledjes aan elkaar solderen met een fijne soldeer punt de volgende lading ligt ook klaar om te solderen de eerste vier delen zitten inmiddels op hun plek en ik heb de smd weerstanden alvast vastgelijmd aan de achterkant van deze delen van dun draad maak ik dan twee ringleidingen, een voor de plus en een voor de min dat ziet er dan zo uit, goed oppassen dat ze elkaar niet raken, daarna ga ik de verlichting op de plus en min aansluiten, dit model krijgt 12volt gelijkspanning als voeding hierdoor kan ik max. 4 a 5 ledjes in serie aansluiten de eerste delen zijn aangesloten en branden naar behoren. de achterste 4 delen moeten nog vastgelijmd en aangesloten worden, daarna gaan we weer verder met het volgende te verlichten deel ook dit deel eerst geschuurd zodat de puntjes eraf zijn en de ledjes makkelijker vast te lijmen zijn ook in het dak een ringleiding gemaakt en de weerstandjes vastgelijmd zodat het allemaal aan het oog onttrokken wordt het dakje heb ik nog niet vastgelijmd zodat het wat makkelijker werken is inmiddels is de onderkant klaar en ben ik verder gegaan met het volgende deel ook dit wordt weer via ringleidingen van stroom voorzien de eerste ledjes zijn weer aangesloten en werken naar behoren en zo werken we verder de pan heb ik inmiddels ook in elkaar gelijmd en op zijn plek vast gezet ook alvast wat figuurtjes vastgelijmd………..tot zo ver ben ik gekomen volgende keer weer verder.
Ronaldussen Super, dank je wel! Ziet er weer netjes uit en je uitleg is vrij helder. Als ik het goed begrijp, krijgt iedere serie ledjes dus een eigen weerstand en sluit je iedere serie met een plus en een min aan op de ringleidingen? (plus op de plusleiding en min op de minleiding)
erikjohan1707 en we gaan weer vrolijk verder met ledjes lijmen en solderen, dit keer een deel van de bovenkant waarvan de min dan aangesloten worden op de min van de ledjes die eronder zitten……… de plus van de ledjes worden op een nieuwe ringleiding aangesloten en de weerstandjes heb ik gewoon op de bovenkant geplaatst, er komt daar nog een hekwerk om heen dus zal er straks weinig te zien zijn van deze weerstandjes, het ziet er met de nieuwe rode ledjes boven de warm witte ledjes best leuk uit al zeg ik het zelf