Naar aanleiding van de ontstane discussie over Pin of Contant betalen op de kermis in het Park Hilaria en alle varianten in kosten en afhandeling dit topic.

Laat hier je mening over dit onderwerp los gaan 😉

Aangezien we in deze software niet posts kunnen selecteren om samen te voegen in een nieuw topic, doen we het even zo 😉 Een samenvatting van alle reacties in het Hilaria topic 🙂

KermisKo Bij de Snowjet was de automaat duurder dan dat je boven gewoon een kaartje ging halen.

Eric Dat is logisch.
Een kaartje is maar een stukje papier maar zo’n apparaat is natuurlijk veel duurder!

Joshua1986 moeten ze overal doen. Pinnen + €0.25 toevoegen. Pinnen ontmoedigen.
Kost de exploitant tenslotte ook elke transactie geld. Mag je voor mij gewoon doorbelasten.
Gebruik je verstand, en betaal contant luid het motto!

Was al erg bijzonder dat er in Tilburg bij de Konga een pinautomaat hing. In duitsland op de kermis kun je met je pinpas weinig tot niets, Duitsers daar weigeren het gewoon en willen alleen contant.

GhostRiderPeter De Entertainer heeft een contactloos betaal systeem waar je u tegen zegt, 2 gekoppelde betaalunits die diegene in de kassa middels tablet aanstuurt en 2 klanten tegelijk kan laten betalen. Werkt razendsnel, geen vertragingen zoals bij de pinautomaten hier.
Maar idd in Duitsland is contactloos betalen laat staan pinnen een zeldzaam iets, ik zag het in Herne maar weinig.
En ja ook ik ben een dinosaurus die nog stug met cash betaald en pint alleen als het echt niet anders kan.
Daar waar enkel pin mogelijk is loop ik weg 😆

Joshua1986 ik gebruik me pinpas amper. Hooguit om n keer te tanken.
Als ik ergens ben en er is geen mogelijkheid om contant te betalen, draai ik om en ben ik weg.
Als k dan 50km of 100km extra moet rijden, ben ik zo stug en eigenwijs dat ik dat we nog voor over heb ook.

LimBrabo-Wim Tilburg was de eerste kermis waar de Konga zo’n contactloze ticketautomaat had staan, deze automaat staat in Crange nu ook gewoon bij de Konga.

Johan013 als je het wil ontmoedigen dan moet je die pinautomaten ook niet plaatsen als exploitant

Wimbr1970 En dan omzet mislopen? Ik vrees dat het merendeel van de mensen veel meer met de pinpas betalen dat ze nog cash op zak hebben.

Alex En als je ze plaatst zou het netjes zijn te vermelden dat er (vanwege de transactiekosten) extra kosten (en hoeveel) in rekening gebracht worden.

De rest van mijn betoog laat ik maar achterwege want ik lees al waar het mis kan gaan daarna. 🤦🏼🤣

Forain-Paul Het is gewoon wettelijk niet toegestaan om een extra kosten te vragen voor een pinbetaling. Ja maar…. ja, ik weet dat exploitanten heilig zijn voor veel liefhebbers! Maar dit is gewoon gierig pauper gedrag van deze exploitant. Een organisator met ballen zou duidelijk moeten zeggen “ pas dit direct aan, anders ben je de komende jaren niet meer welkom” Anders blijf je het pauperige imago van de kermis in stand houden.

En als je € 0,25 voor een pintransactie betaalt, zou ik toch eens opzoek gaan naar een andere payment provider.

GhostRiderPeter De Entertainer heeft een contactloos betaal systeem waar je u tegen zegt, 2 gekoppelde betaalunits die diegene in de kassa middels tablet aanstuurt en 2 klanten tegelijk kan laten betalen. Werkt razendsnel, geen vertragingen zoals bij de pinautomaten hier.

Is van Sumup! Dat exploitanten niet bereid zijn om te investeren in een relatief goedkoop POS-systeem is mij nog steeds een raadsel. Vooral bij verkoopzaken is het meestal nog steeds tijdrovend gehannes met een terminal waar handmatig het bedrag wordt ingetypt.

Johan013 begrijp me niet verkeerd…ik ben ook van mening dat mensen veel makkelijker de pinpas trekken dan contant betalen.
Ik reageerde alleen op het verhaal van joshua dat exploitanten liever cash willen dan dat ze aan de automaat betalen

Joshua1986 Forain-Paul hoeft ook niet wettelijk toegestaan te zijn. Exploitanten beslissen zelf hun prijzen. En mogen dus wettelijk gezien een verschil maken. Wil je per pin betalen dan kost een entreebewijs €3.75 van papier uit een automaat, betaal je liever contant dan betaal je €3.50 voor een entreebewijs in de vorm van een plastic munt(achtig)

Zo, wet netjes en wettelijk toegestaan omzeild.
Als je dit gewoon overal zo invoert, heb je als ondernemer geen extra kosten. Waarom moet überhaupt een ondernemer extra betalen voor de keuze van een klant? Omgedraaide wereld als je het mij vraagt.

Johan013 gooi er gewoon een percentage bovenop. Dan loop je niets mis en maak je contant betalingen interessanter.

Kevin-KJP Joshua1986 en hoe willen exploitanten dit doen in bijvoorbeeld een Best en Weert met vooraf vastgestelde ritprijzen? Uiteindelijk als je contant geld betaald en de exploitanten moeten dat geld storten betalen ze er ook voor. En ja ik snap contant is makkelijker, maar het pinnen is ook veel makkelijker. Plus exploitanten hoeven na sluit niet met een volle tas geld over straat, om naar de wagen te gaan.

Eric Zo ervaar ik het zelf ook.
Contante betaling is vele malen sneller.
Ik heb een hekel aan het betalen met een telefoon.
In de meeste gevallen:
“Mag ik 2 kaartjes?”
Dan moet de telefoon gepakt worden, aangezet worden, de app openen, activeren en dan is het pinapparaat al op rood kruis gesprongen.
Pinapparaat weer instellen en hé hé, er is betaald

Joshua1986 bij drukte handel ik 2 tot 4 contanten klanten af in dezelfde tijd als 1 pin klant. Dus dan kost het veel tijd.
En bij een storing, kunnen klanten niet de zaak in… en die storingen komen nog wel eens voor

PeterCenturion En toch gaan we zien dat de digitale betalingen hand over hand verder zullen toenemen op de kermis. Met name bij de automaten die er steeds meer komen. En ook in Duitsland komen ze heel snel op. Als de klant die dingen niet zou willen, zouden ze niet zo vaak worden gebruikt.
En ook ik doe het liever allemaal contant.

GhostRiderPeter Als we dat allemaal stug blijven volhouden, dan krijgt de overheid er een zware dobber aan en zal contant blijven bestaan, zo niet dan gaan we zoals met veel dingen als lammetjes naar de slachtbank 😉

• Alex vindt dit leuk.

Tellen we ook ff de bankkosten als je contant geld wilt afstorten bij de bank, buiten het feit dat je het risico loopt dat je op weg naar de bank van je geld “ontdaan” wordt op weg naar de bank.

Dus als ik het zo even allemaal samenvat, is het prima dat de ondernemer, in dit geval de kermisexploitant, zelf even snel pint als hij een broodje voor tussen de middag bij de Jumbo gaat halen, maar als men bij hem wil pinnen dan kost het allemaal te veel geld?

Wat dacht je van de kosten van een contant geld verzekering (neem aan dat men die heeft), de kosten van het storten, de kosten voor het verkrijgen van voldoende wisselgeld (muntrolletjes etc)? Of gaat het er misschien toch eerder om dat, wanneer er contant betaald moet worden, niet alles hoeft te worden opgegeven aan de blauwe brief verzenders?

Svenjj
    Of gaat het er misschien toch eerder om dat, wanneer er contant betaald moet worden, niet alles hoeft te worden opgegeven aan de blauwe brief verzenders?

Denk dat je de spijker op zijn kop slaat

corwin In dat geval zou de ‘pintoeslag’ kunnen worden vervangen door 21% contantbetaal korting 😉

Svenjj Of gaat het er misschien toch eerder om dat, wanneer er contant betaald moet worden, niet alles hoeft te worden opgegeven aan de blauwe brief verzenders?

Dan kun je de marktkoopmannen, de dierenarts, de boer waar je je eieren en groente/fruit haalt en nog veel meer zelfstandigen waar je cash en zónder bonnetje wat kunt kopen meteen ook op die hoop mikken en erbij naaien bij de blauwe brigade 😉

Aan beide betaalmiddelen zitten voor en nadelen, cash vindt ik gewoon nog altijd het prettigste, je gaat met x € opzak weg en je ziet wat er af gaat, met pin hier, pin daar, pin ginder en god weet waar niet wat je uitgegeven hebt, die suprise komt later pas 😅

Dat er extra kosten voor pinnen zijn ja, en dat geldt helaas ook voor een wettig betaalmiddel als cash, zou verboden moeten zijn dat je voor het opnemen en terugstorten van cash moet betalen. Banken rekenen voor je betaalrekening al zat.
      Dat de pin apparatuur geld kost in aanschaf oke, maar de transactie kosten zouden nihil of dusdanig laag moeten zijn dat de ondernemer dit niet hoeft door te berekenen aan de klant.

Heb het al in het Hilaria topic vermeld, deze jongen blijft stug zoveel als mogelijk cash betalen, kleingeld gaat heel fijn naar de locale ondernemer die er héél blij mee is 🙂

Ik denk dat pinnen toch beter is voor de exploitant…. mooi voorbeeld was 2 kermissen dit jaar. Naar kermis 1 had ik 50 euro cash mee. Ik gaf het uit en uiteindelijk had ik nog 6 euro over. Kinderen wilden in funhouse en kostte 8 euro met zijn tweetjes. Simpele rekensom: ik kwam te kort en ik heb 44 euro uitgegeven, exploitant van funhouse had pech.

Kermis 2, geen geld maar wel pinpas. Overal gepind en ik dacht dat ik ook iets van 50 euro had uitgegeven. Bleek dus 73 euro te zijn.

Genoeg onderzoeken zijn er gedaan. Als je vash geld bij je hebt, dan zie je het geld en geef je niets meer uit als het er niet meer is. Giraal geld wat je fysiek niet ziet geef je meer van uit.

Groot nadeel zie ik ook dat niemand meer cash heeft: zoonlief ging in december met kaartjes langs de deuren voor zijn krantenwijk en bij sommigen kreeg hij niets omdat men niets meer had. Tsja, alles heeft zijn voor- en nadelen.

Svenjj wisselgeld creeer je zelf door muntgeld amper af te storten en in zakjes te bewaren. Zo hadden wij altijd een gripzakjes die we savonds met aftellen al sorteerde en telde.
      100x€0.50 > zakje
      50x€1 > zakje
      25x€2 > zakje
      En dan van alles een aantal zakjes in de kluis.
      Vakje in je lade bijna leeg, briefje van 50 eruit en zakje er terug in.

Zo zal dit bij veel gaan, gok dat @Eric een soortgelijk systeem heeft.

Briefjes van €50 of hoger gaan vrijwel nooit de lade in, en aantal keer per dag word er een groot deel van het briefgeld uit gehaald.

• Eric vindt dit leuk.

Ik pin alles.

Behalve op de kermis - dan heb ik cash, omdat het anders al snel de spuigaten uitloopt met de prijzen vandaag de dag.

En dan kom ik tekort en pin ik de rest 🤣🙈

Ik ben geen (latente) boomer en betaal eigenlijk overal met ApplePay. Waarom? Gemak en super efficiënt. Twee keer drukken en ontgrendelen met Face ID en ik heb betaald. Geen portemonnee meer nodig afgeladen met munten. Wil niet zeggen dat ik altijd € 50 contant bij me heb, wat muntgeld in de auto liggen en thuis ook nog zeker een voorraadje cash. En dus niet afhankelijk ben van één betaalmethode. Dat bleek handig op 16 mei dit jaar, toen er een storing was bij Equens.

Vind het altijd een beetje triest dat een aantal wannabee wappie exploitantjes en hielenlikkertjes die nog steeds de illusie hebben dat de kermis om zwart geld draait en het nog proberen te verdedigen ook. Was er zelf één die via sociale media stickers aanbod aan exploitanten. Wat er precies opstond weet ik niet meer maar het was iets in de trant van “alleen contant geld is echt geld”.

Die, meestal gele, betaalterminals bij de attracties zijn dan imo ook geweldig toevoeging. Toch heb ik wel het idee dat best veel klanten deze automaten niet begrijpen en dan naar de kassa gaan om daar te pinnen. Afgelopen maandag was ik rond etenstijd bij een exploitanten om een paar dingetjes te overleggen(ik (mede)organiseer twee kermissen) En ik kreeg de indruk dan inmiddels de ruime meerderheid pint.

Forain-Paul dat waren stickers waarop stond; pinnen mag, maar liever niet.
        Afkomstig van mij. En er was veel vraag naar.

Waarom word er meteen een link gelegd naar zwart geld? Exploitanten zijn ook ondernemers.
        Denk je dat een nieuwe zaak aangekocht word bij kmg/mondial/technical park, met zwart geld? Of denk je dat je daar toch een bank voor nodig hebt en inkomsten moet overleggen als je een financiering nodig hebt.

Zoals Eric kan bevestigen, (lees zijn reactie even in park hilaria topic) Kosten digitale betalingen enorm veel tijd en vooral frustratie/irritatie.

In de tijd dat ik 1 pinnende klant help, werk ik 2 tot 4 contanten klanten weg. Dus die pinnende klanten die voor me Luik staan met hun pinpas,telefoon,smartwarch of whatever, kosten me veel meer tijd dan klanten die contant betalen.

Mbt het percentage ligt het momenteel gemiddeld zo’n beetje op 40%pin - 60% cash

De Nederlandse jeugd kent bijna geen cash geld meer. Alles met de pas/telefoon/horloge. Ik zie het bij mijn eigen kinderen. En als ze een keer contant geld hebben storten ze het bij mij en sturen een tikkie. Sta zelf ook al jaren achter de bar in de voetbalkantine. De laatste 10 jaar is de omzet ontzettend gestegen. Tien jaar geleden was de balans 80% contant, 20% pin. Tien jaar later is het andersom! Zegt wat mij betreft alles.

Toch is het zwart geld wel makkelijk.. Keer tanken contant betalen, wekelijkse boodschappen, iemand die avondje komt helpen afbreken betalen. Chauffeur die keer helpt over rijden. In de winter lekker op vakantie links en rechts wat uitgeven.

Kan mijn niet wijsmaken dat er contant geld niet eens voor deze doeleinden gebruikt wordt. Maar begrijp dat daar op één openbaar forum niks over gezegd gaat worden.

Kevin Maar begrijp dat daar op één openbaar forum niks over gezegd gaat worden.

Maar je wou het tóch even vermeld hebben hier, graag dit soort aannames achterwege laten.
          Als je ze gefundeerd kunt onderbouwen ben je welkom om iets dergelijks te vermelden.

Houdt daarbij wel in het oog dat financiële zaken hier uberhaupt niet besproken worden 😉

Censuur doen we hier niet aan, je post blijft gewoon staan, er verder over doorgaan is niet gewenst, verder discussiëren over pin / cash uiteraard wel.

Kevin tanken juist niet met contant geld. Enig idee hoeveel er in een gemiddelde tank van een vrachtwagen gaat? (800 tot 1000ltr) pak een tankpas en je ontvangt tussen de €0.10 tot €0.20 per liter korting.

Simpele rekensom, en tel je btw er bij op die je terug krijgt, maakt het zeer interessant om dit soort dingen met een pas te betalen.
          Het gros heeft 1a2 vrachtwagens rijden, maar neem een Buwalda even als voorbeeld met de transporten die hij wekelijks moet overrijden, tel daar je brandstof even bij (vrachtwagen rijd 1:2 / 1:3 met kermis transporten) en je steekt een flinke vakantie op jaarbasis in je broekzak zonder er iets voor te doen

Joshua1986

Een personen auto moet ook tanken, of laden…

Maar mogt er niet over door gaan eigenlijk van de cheff. Gevoelig onderwerp denk ik.

Kevin Maar mogt er niet over door gaan eigenlijk van de cheff. Gevoelig onderwerp denk ik.

Ook voor jou geldt dat je me gewoon bij mijn forumnaam kunt noemen, ik ben er niet van gediend om voor iets anders uitgemaakt te worden.
              Het is totaal geen gevoelig onderwerp, maar als jij meent aannames online te kunnen slingeren zonder enige onderbouwing of bewijs, dan tolereren we dat hier als staff niet.

Daarbij komt dat Joshua gewoon een heel net voorbeeld geeft waar geen bedragen, geen aannames maar hele logische verklaring wordt gegeven waarom er niet cash betaald wordt bij het tanken.

Bij deze dus het vriendelijke doch dringende verzoek om een moderator of forummember aan te spreken met zijn forumnaam of desnoods voornaam.

Je hebt voor en je hebt tegenstanders en roepen dat men liever cash heeft verandert door dit forum helemaal niets. 🤦🏼

Een sticker die zo mooi geplaatst wordt bij diverse kassa’s ook niet. Wil je de pin toeslag niet betalen dan betaal je cash of je stapt gewoon niet in. 🤷🏼‍♂️👍🏼

Duurt het te lang met een pinbetaling aan de kassa, heel jammer, maar moet je niet in die kassa gaan zitten en zeker niet als je irritatie level heel hoog gaat omdat je er maar 2 ipv 10 wat verkocht hebt. 🤯🤬Tenzij je commissie krijgt dan wordt het een heel ander verhaal. 😉

En zeuren over zwart geld….. ik heb een witte en een zwarte pinpas. Nu ben ik zeker ook nog een twijfelende racist, of is mijn yin en yang gewoon goed in balans? 🤔🙏🏼

Ik ben toch ook nog steeds van de “oude stempel”. Heel veel kleine uitgaven doe ik cash. De reden is voor mij heel simpel: ik heb veel beter in de gaten wat ik in totaal aan kleine dingen uitgeef.
              Maar de huidige generatie is opgegroeid met de PIN pas en kan dus veel beter met de digitale geldstroom omgaan. Voor mij is het blijft dat toch zoiets als ééns in de week eens inloggen bij de bank. Zo’n digitale app op de telefoon: nou, toch maar niet. Ik voel mij daar niet echt gelukkig mee.