Patrick1981
Het meeste grootvermaak vraagt € 5,–. Het reuzenrad en Airborne zaten op € 7,–, Super Mouse op € 6,– en de Bungee zat gisterenavond op € 12,50 (met een hele flinke wachtrij). Maar het zijn vrije ritprijzen, dus soms wijzigen de exploitanten ze als het erg druk wordt.
Eindelijk kon de burgemeester zich verstaanbaar maken. “Goed gedaan, mannen,” riep hij uit.
De herbergier liet zich ook niet onbetuigd. “Dat is een mooie vangst, burgemeester. We hebben stellig de grootmoeder van de rover te pakken.” Maar toen nam het ouwe vrouwtje het woord: “Hè, hè, wat mot dat?” vroeg ze.
“Mond houden tot de burgemeester je wat vraagt.”
“Dat is een mooie burgemeester die een ouwe vrouw laat oppakken omdat ze de boel rechtzet.”
“Dat is nu juist verkeerd,” zei de burgemeester.
“Hoor eens hier burgemeester, misschien dat ze er bij jou thuis een vrolijke keuken op na houden, maar in mijn huishouden ben ik aan orde gewend.”
Ja, dat kon de burgemeester begrijpen. “Maar vrouwtje, waarom ben je dan hierheen gekomen?”
"Wel, ik stond vanmorgen voor mijn huis op de Kloveniersburgwal - ik woon in dat kleine huisje tegenover het Trippenhuis moet je weten - toen er een goed geklede grote man voorbijkwam met een zak op zijn rug. ‘Vrouwtje,’ zegt hij, ‘wil je een daalder verdienen en de burgemeester van Nieuwendam een plezier doen?’ - ‘Het één zowel als het ander,’ zeg ik. ‘Nu dan,’ zegt ie, ‘ga naar het Tolhuis en zet daar in de gelagkamer iets dat je verkeerd ziet, recht. Je moet zelf maar zien wat het is, en als je dat doet moet je tevens het woord “arbadacabra! arbadacabra” uitspreken. En dan zul je daar de burgemeester zien staan die je een daalder zal geven.’ Nu begrijp ik wel burgemeester, dat je zo’n drukte maakt opdat ik niet naar die daalder zal vragen, maar dan heb je je toch lelijk vergist. Kom maar op met je daalder, anders zal ik in Amsterdam vertellen…"
“Nee, nee, vrouwtje, vertel maar niks in Amsterdam: hier heb je je daalder.” Of ’t vrouwtje het toch verteld heeft of dat de herbergier zijn mond voorbij heeft gepraat weet ik niet. In elk geval is het uitgelekt hoe de man de burgemeester van Nieuwendam te pakken heeft gehad.
O ja: de hurgemeester van Nieuwendam kan dus van het lijstje worden geschrapt. Evenals duivelse kunsten en tovenarij. Blijft er over: moord en doodslag…
Vrijdagavond is vuurwerkavond. Dat betekent dus mensenmassa’s in de stegen en straten en voor de kassa’s.