Zoals Lucvangool zegt, je kunt een grote bek krijgen als je mensen erop aanspreekt, dus doet bijna niemand dat. Torenhoge boetes uitdelen als schrikbewind is het enige waarmee je een Nederlander raakt (geld). De waarschuwingen en lage boetes schrikken blijkbaar niet genoeg af en helpen mensen niet fatsoenlijk zelf na te denken over de consequenties van hun acties.
En de exploitanten doen er genoeg aan; er werd me meermaals gevraagd of ik alleen was of dat ik bij anderen hoorde, als ik aangaf dat ik alleen was werd ik ook alleen in een gondel geplaatst of werd er ruimte tussen de stoelen gelaten. Bij elke zaak staat een met de voet te bedienen ontsmettingsmiddel en de zaken zijn afgezet en/ of hebben looproutes en markeringen.
Maar net als op straat en in de supermarkt, waar het ook allemaal prima kan (en geregeld wordt) hebben de mensen er schijt aan - heb genoeg mensen zien hoesten zonder hand voor de mond en erg dicht op elkaar gaan zien staan. Als je als BOA daar wat van zegt… dan kun je net zo goed tegen een muur lullen (sterker nog, een muur geeft geen grote muil of doet niet agressief).
Nee hoor, de organisatie en exploitanten doen meer dan genoeg om ons op een verantwoorde manier een leuke tijd te laten hebben. Het laatste stukje, de eigen verantwoordelijkheid, daar gaat het mis. En niet alleen op de kermis in Tilburg, maar overal is dat zo.