Wat ik vreemd vind hieraan is dat ze het over de landelijke politie hebben in de tekst. Maar als dat het geval is, waarom is er dan wel kermis in Tilburg? Ik vind het allemaal heel erg vreemd.
Voor mijn gevoel is er hier in de omgeving iets heel anders aan de hand. Zolang de kroeg niet naast de kermis staat, mag het doorgaan (kijk maar naar Oudorp, de verplaatste kermis in mijn thuisstad en Castricum). Als dat niet het geval is, doet de veiligheidsregio moeilijk. Vreemd genoeg is er maar één zuipkermis die definitief door gaat en dat is Julianadorp (toevallig of niet: gemeente Den Helder. Is de burgemeester boos geworden op de veiligheidsregio en durven ze nu de enige kermis die in die gemeente nog plaatsvindt niet te verbieden?).
Er wordt ook gemopperd omdat de veiligheidsregio de zogenaamde kermisborrels (gezellig bij de buren in de tuin met z’n allen een biertje drinken tijdens de kermis) als mogelijk probleem ziet. Te veel alcohol betekent geen afstand houden. Die link wordt direct gelegd, zonder echt te kijken naar lokale omstandigheden, zo lijkt het.
Kermissen in Assendelft, Warmenhuizen, Lutjebroek en Wervershoof staan erom bekend dat dat fenomeen heel erg groot is in die dorpen. Er werd in eerste instantie gemeld dat Wervershoof wel door zou gaan, maar of dat daadwerkelijk ook zo is, is maar de vraag. Gisterenavond hoorde ik opeens dat de veiligheidsregio een negatief advies wil gaan geven aan de gemeente Medemblik (die overigens de twijfelachtige eer heeft om de eerste gemeente in Nederland te zijn die de sinterklaasintocht eind november heeft verboden in verband met Corona) over de kermis in Wervershoof. Het gonst in ieder geval van de geruchten over kermissen die wel of niet doorgaan…
Zelfs over het plaatsen van een zweefmolen en een kleine kindermolen tijdens de jaarlijkse kermis in Hauwert in september doet men moeilijk, want het dorpshuis (waar normalerwijze de plaatselijke bevolking van zo’n 1.000 zielen zich meldt voor een drankje en een hapje) staat te dichtbij.
Ik begreep in Oudorp gisteren, dat Obdam in augustus wel door zou gaan, maar lees dan vanmiddag dat het weer niet doorgaat, volgens een horecaondernemer daar.
Wie het weet mag het zeggen, maar duidelijk is wel dat het krijgen van heldere en correcte informatie bijzonder moeilijk is in deze tijden…