Moggel (of eigenlijk goede nacht)
Volgende halte is dus de grootste kermis aan de Rijn in Düsseldorf!
Intro
Sinds jaar en dag staat deze kermis eigenlijk alweer op mijn programma. Voor zover mijn administratie terug gaat, heb ik nog geen jaar overgeslagen sinds 2017 alweer.
Ik kom hier (blijkbaar) graag, en dus ook dit jaar neem ik jullie graag mee in woord en beeld over deze prachtige kermis op een ogenschijnlijk grauwe dag, die later omgetoverd werd in een stralende dag met stapelwolken en hitte.
Maar dit is het eerste jaar dat ik een beetje verrast ben. Positief dan welteverstaan, want de vorige keren waren er soms wel wat verassingen, maar vooral de opstelling was dit jaar compleet omgegooid, wat deze kermis alleen maar ten goede kwam.
Dit keer liep ik niet eerst de brug op voor de foto die eigenlijk iedereen heeft. Immers stond dezelfde wildwaterbaan er toch nog, en iedereen heeft eigenlijk die foto. Ik had nog geen foto van de poort van de kermis, dus besloot ik deze te maken.
De eerste nieuwigheid van de kermis, Look 360 van Scheider, waar veel over te doen is bij kermisliefhebbers. Mensen vinden hem er niet uitzien, of vinden het jammer dat de armen niet om de mast heen draaien, waardoor je op bepaalde punten geen vrij zicht hebt.
Ik vind het echter wel een mooie toren, en ideaal voor mensen waarvoor zelfs een starflyer te heftig is. Zelf geen ritje gemaakt. Geen behoefte aan, maar wellicht in een andere (voor mij meer fotogeniekere) plaats zou het zomaar kunnen dat ik wel instap.
Zoals eerder gezegd, pakt deze Kristall Palast van Stürm, toch maar mooi alle grote kermissen mee in Duitsland. Maar echt heel bijzonder vind ik hem gewoon niet.
Of hij stond hier, of hij stond een eindje verderop de andere edities, maar hier is in ieder geval de Breakdance no 1 van Bruch. Mooie breakdance wel, met wisselende ritten. De ene kermis, zoals hier aan de Rijn, is hij steengoed. Op de andere kermissen stelt hij vaak teleur.
Toch maakt dat de betalende bezoeker niet zoveel uit blijkbaar. Want een breakdance doet het bijna altijd goed, waar je ook komt. Zo ook nu voor deze no1 van Bruch.
Het beste reizende spookhuis van de wereld durf ik wel te stellen! Geisterstadt van Fellerhof!
Ik ga niet vertellen wat er binnen gebeurt, maar mocht je dat nog niet weten, en ben je benieuwd, stap dan echt eens in! Hier krijg je geen spijt van.
Als ik de verhalen moet geloven, zijn er vooral in Amerika, echt enge spookhuizen, maar dan op een permanente plek, en die zelfs zo eng zijn (en lang duren) dat mensen er getraumatiseerd uitkomen. Dat is hier niet het geval, en deze is ook vrij snel voorbij, dus wat dat betreft een win-win situatie toch?
Nee. Één keer in de zoveel tijd doe ik hem weer eens, en nog nooit heb ik daarvan spijt gehad! Topper deze Geisterstadt!
Schuin er tegenover vinden we de Excalibur van Bruch die eigenlijk de vaste plek van de Konga van Kuchenmeister heeft overgenomen.
Of dat een vooruitgang is voor Düsseldorf weet ik niet. Voor Tilburg (waar ik dit jaar overigens niet ben geweest, vanwege dezelfde reden gegeven als in het topic van Essen - werk dus - ) in ieder geval wel. Want daar staat die dit jaar. Want deze schommel is voor Düsseldorf wellicht groots en prachtig, maar de ritten.. Mwa, die zijn matig of degelijk te noemen op zijn best. Niets in vergelijking met de Konga, waar de ritten vaak goed, of heel goed zijn.
Opvallend: Deze Kettenflieger van Fuhrmann wist goed waar de turbo knop zat! Mooi om te zien!