Moggel!
In een tijdsbestek van ongeveer anderhalve week ben ik weer op pad geweest. Normaal ben ik tegenwoordig altijd vrij veel bij onze oosterburen in Duitsland te vinden, maar dat is in deze serie reportages compleet anders.
De eerste vier kermissen zijn namelijk in Nederland, waar alleen de laatste dan in Duitsland is.
Maar goed, na een verjaardag besloot ik nog even kris kras het land door te gaan, waar ik begon in Zwolle op de Turfmarkt.
Deze kermis is helaas haar gloriedagen voorbij, want ik kan me nog edities herinneren tot zelfs na mijn jeugd waar er gewoon veel meer attracties op het parkeerterrein stonden.
Maar toch, ook heden ten dage in de afgelopen jaren is deze kermis wel eens kleiner geweest. Dus goed om te zien dat ze weer iets meer dan de helft van het parkeerterrein gebruiken, want dit keer was het aanbod toch vrij goed te noemen:

De omgeving is wel echt een pluspunt hier. Omringd door bomen, aan het water (maar wel met een straat er nog tussen) en eigenlijk net niet meer in het centrum gelegen.

Één van de twee Europe Flyers die Nederland rijk is. Volgens mij gaat het hier om het exemplaar van van Dam.

Op de plek waar vroeger altijd de master jumper van Bosma stond, staat nu de Breakdance van Marc Leek.

Een fraaie breakdance vind ik zo! Met vaak ook nog eens goede ritten.

Jungle express van Arjaans stond op de plek waar vaak een booster stond. Maar ook een wip heeft wel eens op deze plek gestaan.

Flying Jumbo van Bosma stond eigenlijk ook een beetje op de plek van de Master. Vaak was het zo dat in mijn jeugd aan het begin een reuzenrad stond, dan een babyflug, en dan de master gezien vanaf de voorkant richting de watertoren. Maar toen was het terrein dus meer gebruikt, en dus was de opstelling ook anders.

Bumper Cars van Jean de Voer stond weer iets meer naar achteren.

En dit keer stond het - doch kleine - reuzenrad genaamd Festival Wheel van Guikema/Riddering op de kop. Toch vind ik dit best een leuk rad om te zien!

Weer terug lopend naar het begin passeer ik wat kraampjes, en nog deze Trip Temptaion van Bosma.

En zo zijn we weer rond.
Mooie kermis hier dit jaar, maar toch. De tijd dat er voor de watertoren een breakdance en een polyp met achterwand stonden, daarvoor een rupsbaan, en een grote buggybaan. Daarvoor weer de master. En daarvoor weer een reuzenrad, met nog meer attracties verder op het terrein… Tja, die tijd is helaas voorbij.
Zo ook dat de tijd voorbij is dat de zomerkermis in het centrum staat.
Maar ja, zoals ik vaker zeg. Kermis is kermis, dus zo lang het er nog is geniet ik er van, in mijn voormalige thuishaven. Maar of het voor de exploitanten, en de gewone bezoeker zo goed is? Ik vraag het me af, helemaal met de “grote” kermis in het park de Weezenlanden.
Voor nu, hup de trein in, helemaal naar de andere kant van het land. Naar de grote markt in Haarlem!