Moggel!
De volgende kermis is een kermis die je eigenlijk altijd op voorhand al precies kan intekenen.
Volgens mijn administratie ben ik er geweest in 2019, 2021, 2022 en 2023, en nu dus ook dit jaar weer.
Alleen waar veel kermissen toch wel verschillen qua edities per jaartal. Is deze kermis altijd nagenoeg hetzelfde gebleven.
Heel groot is de Grote Markt nou ook weer niet, en het is alsnog altijd vrij druk bij de attracties, dus voor de normale bezoeker maakt het niet zoveel uit.
Voor ons als kermisliefhebber zou het toch fijn zijn om eens wat verandering te zien. Bijvoorbeeld, als je de polyp eens vervangt voor een breakdance, of de booster voor een schommel. Dat maakt het dan toch dat het er al heel anders uit ziet.
Nee, voor verandering qua aanbod, zul je in Haarlem toch naar de Zaanenlaan moeten, ondanks dat daar ook altijd vrij veel hetzelfde staat.
Dit keer ben ik gaan lopen vanaf het station, in plaats van dat de bus mij naar het centrum bracht. Dat hield in dat ik dit keer vanaf de andere kant kwam aanlopen, waardoor nu de Hell Raiders van Elsinga het terrein openende.
Fun Villa van Verwijk staat er altijd als Funhuis. Maar heel eerlijk, ik ben er niet zo gecharmeerd van. Voor Haarlem is het echter wel een goede keuze, want ook deze zaak heeft het altijd vrij druk tijdens mijn bezoek.
Ook altijd present in Haarlem, het prachtige Europarad van Vallentgoed! Ik blijf het toch één van de mooiste, zo niet het mooiste reuzenrad van Nederland vinden.
En dan, zoals ook weer altijd, de Copacobana Polyp van Paashuis. Haarlem is volgens mij een van de weinige kermissen die deze polyp in het noorden doet.
Want op de pachtingslijsten zie ik hem voornamelijk veel in (zuid) Limburg op de lijsten staan. Maar dit is echt een goede polyp! Niet de snelste, maar toch kunnen de gondels behoorlijk spinnen als het moet, en is de rit net wat anders dan bij een monster 3 polyp, waardoor die toch uniek blijft in zijn soort, samen met de polyp in Preston Palace natuurlijk.
De pet - of bouwhelm, het is maar hoe je het wil zien - die de polyp zelf draagt vind ik ook altijd erg geslaagd!
Free style wip van Welman en Stuy stond er als wip. En ook hier was het het weer ouderwets druk! Goed om te zien!
Ik weet niet wat het is met Haarlem.
Altijd hetzelfde aanbod, maar altijd druk, en altijd met veel betalende bezoekers in de attracties. Blijkbaar werkt het toch wel.
Laatst was er op tv, in het programma kassa, een item over of de kermis nog wel betaalbaar is.
Ik denk aan de ene kant nog van wel, maar aan de andere kant van niet. Op basis van kermissen zoals hier in Haarlem zou ik zeggen dat het zeker nog wel betaalbaar is, want nogmaals. Alle zaken hier hebben het altijd druk tijdens mijn bezoek. Geen topdrukte, dat niet. Maar toch draaien ze alsnog vrij veel. Goed om te zien dus!
Nu door naar de Schiehaven in Rotterdam. Eigenlijk een tussenstop, die nog ingepland kon worden. Maar van de 4 kermissen in Nederland was dat wellicht toch de beste kermis van de dag!