Door de Gasthuisstraat (of de Torenstraat), en een stukje van de Voorstraat, kom je op het Unieplein, waar er ook wat kermis kraampjes stonden.
Hierna besloten we om toch maar de hele zuidelijke kant van de IJsselkade af te lopen, en kwamen we aan bij een podium waar een vrij middelmatige band wat nummers ten gehore bracht. Het klonk niet slecht, maar de bewegingen die de leadzanger maakte… Nee, laat ik het daar maar bij houden.
En toen! Toch maar goed dat we hier heen zijn gelopen, want er bevond zich een heuse, doch kleine nostalgische kermis! Hier als eerste een simpele schommel.
Maar daar tegenover al iets beters, namelijk een oude versie van de kop van jut!
Er tegenover leek een zweefmolen te staan die aangedreven werd door een stoommachine. Maar bij nader inzien, bleek deze zelfs te worden voortgedreven door mensenhanden! Tof om te zien!
Wat klassieke luchtschommels, die al gesloten leken te zijn, sloten deze zeer kleine, maar leuke nostalgische kermis af. Vooral die zweemolen, en de kop van jut kon ik erg waarderen!
Je kon niet teruglopen over de IJsselkade, en moest via de Bovenkerk en de Oudestraat teruglopen om uiteindelijk uit te komen bij het hoofdpodium op het van Heutzplein. Het orkest wat er had gespeeld was echter net klaar. Of wellicht dat ze nog niet waren begonnen. In ieder geval kwam er uit sommige instrumenten nog wel wat geluid, maar een optreden was het niet.
En dan, eindelijk kwamen we aan op de Buitenkade waar onder andere het altijd fraaie Europa Rad van Vallentgoed stond.
En zo, met bovenstaande kinderattracties komt ook deze reportage, en reportage serie tot zijn eind.
Sail kampen is best leuk om te bezoeken, helemaal met de historische binnenstad als decor.
Ja, ook Sail Kampen kan ik aan een ieder aanbevelen, ondanks dat je nu wel weer 4 jaar moet wachten tot de volgende editie er is.
Dit was het voor nu!
Dus: Tot zover, tot snel!