Na het afronden van mijn studie heb ik onder andere een leuk bouwpakketje gekregen van mijn beste vriend. Het betreft de Bungee trampolin van model-rides.de.
In dit topic geef ik een kort bouwverslag. De foto’s zijn gemaakt met mijn mobiel, zonder echt te letten op goede verlichting, puur om aan m’n beste vriend de vorderingen te laten zien. Pas vandaag dacht ik dat het misschien ook wel leuk zou zijn om de bouw hiervan op dit forum te delen. De trampoline is nog niet helemaal af, maar ik laat hier de vorderingen tot nu toe zien.
Het bouwpakketje bestaat uit een zakje met onderdelen en een duidelijke handleiding.

De afbeelding op de voorkant van de handleiding komt niet geheel overeen met wat je krijgt, maar dat wist ik vooraf al. Op de website staat duidelijk een foto met de daadwerkelijke inhoud en er staat ook een bouwfilmpje op waarin te zien is wat je krijgt. Desondanks is het toch wat slordig. De handleiding zelf is dan wel weer prima en heel duidelijk.
Enfin, aan de slag dan maar!

Zakje open gemaakt en de onderdelen gesorteerd. Het is voor mij de eerste keer dat ik met 3D-geprinte onderdelen werk. Misschien niet goed te zien op de foto, maar de detaillering is echt prima, maar het spul is ook erg kwetsbaar. Een van de voetjes van de stelpoten breekt al snel af. Oeps! Gelukkig het minuscule onderdeeltje kunnen vinden en kunnen lijmen. Daarna met nog meer voorzichtigheid de onderdelen stof- en vetvrij gemaakt met een beetje wasbenzine.

Op de vorige foto zie je een klein vierkant onderdeeltje. Daarin schuif je een voor een de onderste liggende balken van de poten in. Met een drupje Faller expertlijm lijm ik voorzichtig de poten in en tegen elkaar. Eerst twee poten tegenover elkaar. De lijm heel even laten drogen en vervolgens de andere twee poten tegenover elkaar. De pasvorm is perfect.

Als laatste zijn de driehoekjes aan de beurt.

En dan zit het lijmwerk erop! Al met al een klein kwartiertje werk.
Nadat de lijm goed gedroogd is, het hele spul weer stof- en vetvrij gemaakt. Vervolgens met de airbrush het zaakje in de grondverf gespoten en dat 24 uur laten drogen.

De volgende dag de onderkant in meerdere dunne laagjes geel gespoten met acrylverf uit het Vallejo Game Color-assortiment (72.705). Daarna heb ik met de hand de paarse delen (72.776, Vallejo Game Color) geverfd.

Ondanks dat acrylverf snel droogt, zeker als je het in dunne laagjes puit/verft, heb ik het voor de zekerheid even een dagje laten drogen. Daarna heb ik de driehoekige platen in aluminium-kleur gespoten en daarna heel voorzichtig de stelpootjes en de bouten met de hand in dezelfde kleur geschilderd.
Het geraamte is nu klaar qua schilderwerk. Nu zijn de trampolines zelf aan de beurt.