Wellicht een beetje een apart topic, voor wat er voorbij is gekomen, maar toch zoek ik hier wat hulp mee.
Ondertussen begint het aantal GB’s dat mijn archief groot is, toch echt enorm op te lopen.
Dit heeft er natuurlijk mee te maken, dat sinds ik een galaxy s21 heb, mijn foto’s schiet in 64 megapixel, wat natuurlijk een veel hogere resolutie, en daardoor bestandsgrootte geeft.
Even een overzicht van de jaartallen van mijn archief met het aantal kermissen, de grootte van de map, en met het type telefoon dat ik gebruikte:
2017: Galaxy s4 mini, galaxy s5, 45 kermissen, alleen onbewerkte foto’s: 18gb.
2018: Galaxy s5, galaxy s6, 42 kermissen, alleen onbewerkte foto’s: 19 gb.
2019: Galaxy s6, galaxy s7, 68 kermissen, alleen onbewerkte foto’s: 11.8gb
2020: Galaxy s7, 8 kermissen (corona jaar) alleen onbewerkte foto’s: 1,59gb
2021: Galaxy s7, 26 kermissen, blijkbaar alleen bewerkte foto’s: 7.33gb
2022: Galaxy s7, galaxy s9, 69 kermissen, onbewerkte foto’s: 12,4gb, bewerkte foto’s: 5.95gb
2023: Galaxy s9, galaxy s10 plus en galaxy s21, tot nog toe 63 kermissen, onbewerkte foto’s 40.2gb, bewerkte foto’s: 14.4gb
Het schijnt dus dat lightroom, het programma dat ik gebruik om te bewerken, de foto’s flink kleiner maakt, wat fijn is.
Maar toch vind ik het fijn sinds dat ik ze bewerk, zowel de onbewerkte foto’s, als de bewerkte foto’s te bewaren, wat inmiddels behoorlijk in de gb’s is gelopen, namelijk in totaal (met een kleine hoeveelheid andere foto’s erbij) 118gb.
Ik gebruik hiervoor een normale harde schijf, omdat ik hiervoor geen SSD of M.2 nodig heb, maar ondanks dat die schijf 1TB is, staat er nog meer op, en begint die aan het einde van zijn levensduur te komen.
Nu zat ik te denken om alle foto’s te zippen (met winrar, dus te rarren) om ze zo nog te behouden, en dan het aantal gb’s te verkleinen.
Helaas vind winrar grotere hoeveelheden aan bestanden niet erg leuk, dus gaat zelfs op de beste compressie, het aantal gb’s niet echt naar beneden.
Nu zou ik in theorie nog even vooruit kunnen met het aantal gb’s dat er nog beschikbaar is op de harde schijf, maar met het oog op dat ik hem toch een keer zou moeten vervangen, En dat dat dan waarschijnlijk een ssd wordt, voor gaming en dergelijke, en ik dus het liefst hem alleen daarvoor wil gebruiken, zoek ik dus naar andere manieren om én het aantal gb’s te verkleinen, én wellicht een andere manier om mijn archief te behouden.
Ik heb al zitten denken aan ze op mijn onedrive, of google drive te zetten. Maar aangezien mijn my documents folder ook redelijk groot is, doordat ik game, is mijn onedrive eigenlijk niet geschikt, omdat alle data die in my documents wordt opgeslagen alleen maar groter wordt, en je vroeg of laat ook daar aan de maximale 1tb aan opslagruimte zit (Dat komt doordat ik office 365 heb, wat een onedrive geeft van 1tb, ipv 5gb)
Mijn google drive is echter super klein, en die zit al zo goed als vol.
Dus, wat zou een optie kunnen zijn? Want mijn sata poorten zijn allemaal gebruikt, en het is dus niet mogelijk een nieuwe normale hdd te halen, en die eraan te koppelen.
Een externe hdd is ook geen optie, want normale hdd’s zijn al langzaam, om maar niet te spreken over externe hdd’s die via usb werken.
Heeft er iemand een tip, om het aantal gb’s wel flink terug te krijgen met een compressieprogramma, of is er bijvoorbeeld op internet een site waar ik alles kwijt kan, en die in theorie en praktijk eigenlijk een oneindig aantal gb’s/tb’s heeft?
Alvast bedankt voor het meedenken!