De Eiermarkt was nog een plein toen de kermis nog als een lint door de stad ging. Zo ging je van het Plein ‘44 door de Augustijnenstraat naar de Grote Markt met ooit de Bounty of de Flying Bob, van de Grote Straat waar je links naar de Eiermarkt met toppers als de Zeppelin, Bayern Kurve of de Ufo en de Super Looping stonden, en daarna door naar het Kelfkensbos om daar te eindigen. Nu eindig je op de Waalkade of onder de Waalbrug….. zitten de duiven daar nog steeds? Het is nooit mijn plein geweest en zal het volgens mij ook nooit worden. Maar ja die mooie plaatjes vanaf de brug die zijn dan wel weer mooi. 👍🏼
Later werdt het St. Josephhof bij de kermis betrokken nadat de Eiermarkt weg viel. Hier hebben in het verleden de nodige toppers gestaan. The Tower, Condor, Magic, Superbowl(s), in. ‘89 de Break Dance 3 voor de 1e keer, Frisbee, Kartbaan, Thunderbird, Enterprise, Achtbaan en Reuzenrad, Hexentanz, Century 2000 of de Cinema 2000 en ga zo maar door.
En nu? 750 jaar kermis en dan is dit het. 🫢
Het aanbod levert voor diverse zaken mooie plaatjes op, maar van die mooie plaatjes kun je als exploitant niet leven. Het rad stond er al eerder dus die weet zo’n beetje wel wat te verwachten, dat El Mundo moeite kan hebben kan de Ballon Voyage misschien beamen. Ik weet het niet want ik kan niet in de kas kijken, al zou ik dat soms best willen als je het over de oliebol prijs hebt? 🫨 Al enkele jaren is de prijs hoog in Nijmegen voor het bolletje, evenals de Churros. Ik hoor dat het aan de uitbater ligt. Is dat zo of is hij de maatstaf voor volgend jaar of zelfs vanaf komend winterseizoen al de trendsetter en ga je (bijna) overal dat belachelijke bedrag betalen?
Ja ik weet het, alles is en wordt duurder en dat maakt het voor mij minder aantrekkelijk om zoals jaren terug naar veel meer kermissen te gaan. Keuzes keuzes. 🙈🤷🏼♂️
Terug naar Nijmegen en die 750 jaar, ik zie het niet en ik merk het niet. Maar dat kan als oud inwoner van Nijmegen aan mij liggen. De opening: 2 mannen in pak en de Kermismodelbouwer uit Nijmegen. De Burgemeester (zonder een 2e r) is er voor die 750 jaar, de voorzitter van de kermisbond is er samen met de miniatuurbouwer voor ik denk zichzelf want 750 jaar en dit is het. Ik zag het niet aan de expositie in de kapel afgelopen zomer, zie het niet aan de kermis, de prijzen. Het is jammer want als je terugkijkt naar de kermis zoals die jaren geleden was, want dat doet men na 750 jaar. Dan was het in dit geval in mijn herinnering en durf te zeggen ook die van de “in nagedachtenis fan Peter Farla” toch echt beter. 😉