Gisterenavond ook deze kermis bezocht waar ik een keer geen foto’s heb gemaakt maar wel mijn bevindingen met jullie wil delen;
Tongerloplein
Altijd leuk en sfeervol zo’n nostalgische kermis erbij op een grote kermis. Eigenlijk zijn er helemaal niet zoveel kermissen die dat hebben, Oosterhout, Oss, Tilburg en Roosendaal zijn zo even wat kermissen die me te binnen schieten. Het geeft meerwaarde aan een kermis in mijn ogen. Ik had wel het idee dat er een zaak minder stond op dit plein dan voorgaande jaren.
Oude Markt
Na een rijtje met eetzaken kwamen we op de Oude Markt met 2 middenopzaken. Enerzijds vond ik het wel wat hebben want de Wellenflieger verbindt het nostalgische deel met het hedendaagse maar anderzijds was het ook even wennen.
Voor het Raadhuis staat meestal een wisselzaak, hoge zaak of thrillride, maar dit keer dus niet.
Je had op dit plein dus eigenlijk 2 familiezaken en hier miste dus echt een ATW of air Race Bungee in mijn optiek.
Ik ken me eigenlijk geen jaar herinneren dat hier maar 2 i.p.v. 3 grote zaken op rij stonden.
De Beach Jumper en de zeer fraaie Welcome to Dubai vulden hier eigenlijk de 3e grootvermaakzaak op die er normaal gesproken dus stond,
Vervolgens vond ik het stuk spelzaken wederom goed opgesteld t.h.v. de Pusher Palace en de Schietsalon, hier staan de zaken aan 2 kanten opgesteld en dat is altijd erg sfeervol.
De Crazy Dance had goede klandizie en veel kijkend publiek en maakte hier een ware show.
Zo zie je maar dat een eenvoudig type grootvermaakzaak welke al lang bestaat toch prima meekan tussen het grote geweld van tegenwoordig en dat show wel degelijk invloed heeft op het publiek.
Kade
Dan richting de voetgangerstunnel waar nog 2 zaken stonden om het geheel met elkaar te verbinden en de Booster Maxxx al goed te zien was.
Toe de tunnel onderdoor waar we richting het Tirolerdorp liepen van volgens mij van Martens, Zeer mooi opgesteld zo met de kerk op de achtergrond. Het was goed druk dus hier lekker slenteren richting het Kadeplein waar we dus op de Booster Maxxx af liepen welke strategisch stond opgesteld.
Hier naast de Ghost Villa oftwel de oude Roller Ghoster van Kulpe en later Kriek.
Tja, de buitenkant is niet eens zo slecht maar binnen is hij echt matig wat mij betreft. Ondanks dat het buiten donker was zag je binnen echt te veel licht en je zag de rails gewoon lopen, ook deden er een aantal poppen het niet.
De afdaling was vroeger pikkedonker en ging zeer langzaam, dit was vroeger een spannend stuk, Nu zag je de gehele afdaling.
In de laatste scene (linkse stuk) was vroeger een man met een kettingzaag. Nu stond er eem acteur rechts net voor de uitgang welke overigens bijna niet verkleed was.
Neem de Haunted Castle bijvoorbeeld, acteurs volledig in de schmink die in een gondel met je meerijden door het spokenhuis.
De Thriller welke pikdonker is van binnen, een kleiner oppervlak heeft en waar zich veel poppen bevinden.
Hopelijk worden er bij de Ghost Villa verbeterpunten aangebracht binnen want het is toch een mooi groot spookhuis en continu reizende spookhuizen in Nederlands zijn jammer genoeg maar op 1 hand te tellen.
Hier weer naat stond het Mega Lunapark van Chris Reemer jr. welke naar mijn mening met kop en schouders boven alle anderen uitkomt kwa onderhoud. Elke keer waar je hem ook ziet staat hij volledig opgebouw en alles staat keurig in de lak en elk lampje brand. Top!
Dit stuk hier vond ik trouwens fraai opgesteld zo met het flessenspel van Melissen en de Poffertjeskraam.
Oost Havendijk
Hier liepen we recht op de grote Break Dance van Hoefnagels af.
Ja en we weten het onderhand wel; geen show te bekennen maar vele andere factoren maakten dit meer dan goed want hij had het inderdaad kneiterdruk, vechten om een gondel. Voor het eerst het naambord gezien en dat ziet er echt zeer goed uit evenals de nieuwe middenton met grote schrijfletters ‘Hoefnagels’ erop en aan de andere kant ‘Break Dance’ in dezelfde stijl als het naambord.
Ik vind de beide Breakers van Hoefnagels van hoge kwaliteit wat beftreft uitstraling, verlichting maar ook het geluid.
Bij deze Break Dance staat de muziek altijd lekker hard en de muziekkeuze bevalt me ook wel. Niet de hedendaagse muziek maar vaak classics van vroeger, heerlijk.
En ja, ik blij het zeggen, die 3 grote draaiende bollen als middenton blijft mijn voorkeur hebben t.o.v. een diamand.
De Show Time was overigens ook lekker bezig. Volgens mij een nieuwe rookmachine aangeschaft want meeerdere keren per rit dikke bak rook hierzo.
De microfoon wist Frans ook goed te vinden want van verre hoorden we weer ‘Roosendaal, zullen we nog keertje doen’, ik hoor jullie niet, zulle we nog keertje doen?.
En de wijzers doen het weer en volgens mij ook meer verlichting te zien op de klok nu vanaf Venray dacht ik want ik was daar bij de opbouw en toen hadden ze de klok op de grond liggen en waren ze eraan bezig.
Door naar de altijd mooie Cranes van Hinzen, blijft een plaatje dese Grand Spectacle. Hier weer naast de Snow Jet, een zaak die al 30 jaar op de kermis te vinden is en hij wordt elk jaar mooier en mooier, Als ik het goed had nu 2 rookmachines. Weet nog goed dat ze jaren geleden waren begonnen met proefstukjes op de armen in de LED te zetten en nu is volgens mij zowat alles in de LED gezet.
Het is een flink bouwpaleis deze Snow Jet en sta er soms van de kijken dat zo’n zaak nog steeds in deze tijd op de kermis reist.
Kwa klandizie doet deze het niet slecht maar van elke rit een volle molen is ook niet altijd sprake.
Kortom complimenten aan de exploitant.
Dan hadden we de Adventure Bay nog, schitterend nieuw Fun House, kan hier kort over zijn.
Als afsluiter de Toxic en ik weet dat velen hier enthousiast over zijn maar persoonlijk vind ik die niet echt een fleurige molen.
Het naambord en het LED scherm staan wat verscholen achter de middenton en het valt mij op dat de kwaliteit van het geluid gewoon een stuk minder is dan bij andere grootvermaakzaken. Niet echt een mooi helder geluid maar meer dof. Dit geld ook voor de stem uit de microfoon. Bij sommige zaken zoals de Future Dance bijvoorbeeld komt de stem van de operator helder en duidelijk over.
Ik begrijp dat het een publiekstrekker is voor velen en hij uniek is. Maar ik vind het een beetje een donkere bedoeling als ik dat zo mag zeggen.
Misschien komt het omdat het podium ook wat hoger ligt dat hij voor mij minder de aandacht trekt.
Verder is het wel mooi om te zien natuurlijk dat deze exploitant uniek tijd energie steekt in unieke zaken welke het aanbod in Nederland zeker versterkt, Eerst de Reactor, toen de Toxic en binnenkort de Energizer waar ik zeer benieuwd naar ben want volgens mij betreft dit een impossante zaak.
Ow, en dan ben ik nog het stukje vergeten net na de voetgangerstunnel waar de Jumbo en de Autoscooter stond.
Dit stuk begrijp ik niet helemaal, een onaantrekkelijk stuk waar de mooie Autoscooter van Hinzen weggedrukt staat achter de Jumbo van Ropers.
Ik heb het idee dat hier exploitanten niet graag willen staan. Misschien nog wel op het stukje waar de Rescue staat maar niet verder dan dat. de Cake Walk staat daar nu ook niet meer welke nu op het Kadeplein veel beter tot zijn recht komt.
Conclusie
Er miste dit jaar net even een hoge publiektrekker in de vorm van ATW, Bungee of Reuzenrad maar dit is op veel kermissen het geval dit jaar. Niet dat het dan meteen slechte kermissen zijn maar we missen de laatste tijd net ff dat punten op de ‘i’.
Al met al stond er toch weer een nette kermis voor Roosendaal, lekker weer, goed druk, Brabantse sferen en goed gevulde attracties.