Belangrijke disclaimer
Voordat ik begin aan deze serie reportages wil ik eerst nog even terugkomen op de afgelopen gebeurtenissen.
Want ja, ik heb geroepen dat de vorige reportageserie gelijk de laatste was, maar het voelt enorm dubbel.
Laat ik eerst zeggen dat de “wel” lezers zullen merken dat ik bijna geen exploitanten namen ga noemen in de tekst, en alleen ze nog terloops noem als ik het echt zeker weet.
Verder heb ik me beseft dat ik met het noemen van de exploitanten namen, vooral bij kinderzaken en spelzaken, me toch redelijk wat hooi op de vork heb genomen.
En dat bleek teveel, waardoor er (nog) meer fouten in de tekst staan, en dat het (nog) langer duurt voor de reportages online staan, en dat dat dus niet de uitwerking heeft gehad zoals ik het had bedoelt.
Wel wil ik er even bij zeggen, dat ik door de commentaren dat het vaak mosterd na de maaltijd is, als ik mijn reportages plaats, maar ik ga dat niet veranderen. Ik heb lang niet altijd tijd of zin om in de pen te klimmen en daarbij enorm veel werk te moeten verzetten. Ik zal dat dus op mijn eigen tempo blijven doen, en als je dat prima vind, dan oké, en zo niet, jammer dan, maar dan lees je mijn reportages maar niet.
Waarom blijf ik dan vooralsnog reportages plaatsen? Omdat ik vind dat men die mijn reportages wel leest, en het niet uitmaakt wat erin staat, omdat men het al lang fijn vind dát ik ze typ, en er tijd insteek, dat ik vind dat die mensen er niet de dupe van moeten worden van wat er is gebeurt en hoe ik me daarover voel.
Daarom zeg ik het nu maar voor eens en voor altijd: Wat ik zie en meemaak op de kermis, is míjn beleving en míjn ervaring, en als je het daar niet mee eens bent, prima, maar ga mij daar niet op aanvallen. Mensen zijn verschillend en hebben verschillende meningen en dat is maar goed ook, want als we allemaal gelijk zouden zijn mbt meningen, dat zou toch niet goed zijn denk ik?
En nee, dit typ ik niet alleen maar ter aanleiding van wat ik zei over de model expo in Uden, maar ook dat heeft me zeker aan het denken gezet, over hoe nu verder.
En aangezien ik heb besloten nu alles te gaan typen waarin nog meer naar voren komt, over hoe ík de kermis beleef, zou het me niets verbazen als men er over valt over hoe ík de kermis beleef, en dat kenbaar gaat maken.
Dus ja, als je mijn mening niet deelt, prima, dat mag. Maar hou dat voor je, en ga niet persoonlijk aanvallen om je mening kenbaar te maken.
En dus ook als ik een zin typ als van: ‘Een goede show is hier altijd gegarandeerd’, of zoiets van :‘Het viel me op dat’, beide zinnen zijn “meningen”, en geen feiten, hoezeer het eerste voorbeeld gelezen kan worden als dat ik het als feit bedoel.
Nogmaals, ik blijf vooralsnog wel reportages plaatsen om te kijken hoe me dit bevalt. Maar als dit om één of andere reden alsnog niet werkt, om welke reden dan ook, dan stop ik wel degelijk met het plaatsen van reportages op kermisclub, en wil ik iedereen die mijn reportages wel wil lezen graag doorverwijzen naar de Nederlandse, dan wel Duitse buren.
En mocht je niet weten welke buren dat dan zijn, schroom niet om me via facebook (Martijn Spiegelaar) te benaderen om te vragen hoe die buren heten.
Maar genoeg getypt over dit onderwerp. Tijd voor de reportages.
Moggel!
Met het grillige weer dat er de laatste weken heerste in Nederland en Duitsland heb ik toch besloten deze - voornamelijk - regen te trotseren en af te reizen naar onze oosterburen voor wat kermissen aldaar.
Als eerste dacht ik via Nederland naar Limburg te reizen, en vanuit daar als eerste naar Düren te gaan, maar in Nijmegen miste ik net de aansluiting naar Roermond, en later in Venlo stapte ik nog even uit om een boek uit de bieb te halen aldaar. Gevolg: Anderhalf uur vertraging, en aangezien het blijkbaar meer dan 3 uur duurt om vanaf Düren Annakirmes naar Crange af te reizen, heb ik besloten eerst naar Crange te gaan, en Düren te laten schieten.
Ook had ik nog als optie om naar Steinfurt Borghorst te gaan, maar om dezelfde reden heb ik dat dus niet gedaan.
Maar goed, de Cranger kirmes is eigenlijk elk jaar vaste kost, en als ik keek naar de attractielijst van Düren en Crange, vond ik de lijst in Crange toch wel beter, dus dat maakte de keuze nog weer een stuk makkelijker.
Al met al staat er toch elk jaar in Crange weer een knappe kermis opgesteld, ondanks dat ik verhalen lees, en in youtube videos hoor spreken, over dat het vroeger allemaal toch een stuk beter was.
Maar ja, vroeger bezocht ik deze kermis nooit, want mijn eerste bezoek aan deze Cranger kirmes was in 2018 of in 2017. Ik denk 2018, maar zeker weten doe ik dat niet, omdat mijn eigen database maar terug gaat tot 2018, maar ik wel zeker weet dat ik in 2017 Düsseldorf bezocht heb, dus de kans is best aannemelijk dat ik in 2017 ook in Herne ben geweest.
Maar goed, welkom dus, met terugwerkende kracht op een vrij regenachtige Cranger Kirmes!:
Ik start bij de ingang bij het busstation, waar de Infinity overheen vliegt.
Mooie, grote, en impossante zaak altijd om te zien, en te doen! Jammer dat hij niet meer in Nederland te bewonderen is vooralsog.
En dan volgen nu eerst even een hele serie van kraampjes. Want dat is voornamelijk wat de kermis in Herne zo groot maakt. Want echt heel erg veel grootvermaak vond ik er dit keer niet staan.
Een kinderzaak staat er dan wel af en toe tussen zoals deze Rally 2000.
Of de Piratenscooter welke ook in Uden stond.
Yo-ho-ho, a pirates life for me, and a bottle of rum! (ja ik weet dat de tekst verkeerd is, expres verkeerd getypt)