Hallo!
Afgelopen zondag ben ik weer op pad geweest, dit keer naar de najaarskermis in Nijmegen.
Ook wilde ik nog naar Didan, maar door werkzaamheden rond Nijmegen Centraal, en dat het al laat op de middag was, is Didam toch komen te vervallen.
Nijmegen dus, waar ik nu alweer voor de vierde keer ben, en waarvan dit de tweede keer is voor de najaarskermis. De andere twee keer waren voor de kleine kermis op het plein 1944.
Vorig jaar vond ik de kermis qua opstelling iets beter, aangezien toen boven op de heuvel van het Valkhof park, de crazy circus (funhouse) stond.
Dit keer was helaas diezelfde heuvel afgesloten, wat toch jammer is, want bovenop die heuvel is het toch een zeer fotogenieke locatie.
Maar goed, ik begin deze editie zoals gebruikelijk bij de kfc, waarna ik doorloop naar het eerste plein, het plein 1944. Hier stond de europe flyer (opnieuw geen idee of het de 1 of 2 is eigenlijk) en de fun factory (welke ik nog steeds niet gedaan heb)
Een kinder autoscooter maakt dit plein af voordat je een straatje in loopt om uit te komen bij een kleiner plein waar alleen de power polyp stond en de world of living dinosaurs.
Saillant detail… De fun factory vroeg slechts 3 euro waar de power polyp 3.5 euro voor een ritje vroeg. Volgens mij is normaal gesproken de fun factory duurder, maar dit keer was dat dus andersom.
Weer een stukje verder kwam ik aan bij een bijzonder stukje kermis. Het is namelijk een plein dat je eigenlijk kan verdelen in twee verdiepingen die wordeng gescheiden door een steile trap, met zelfs een lift, en aan de rechterkant 2 roltrappen.
Beneden op dit plein stond net als vorig jaar een mini reis door toverland, en boven stond de mooiste buggy van nederland, the jungle samen met de steampunk koffie zaak.
Overigens heb ik in Alkmaar deze koffiezaak een bezoekje gebracht, en moet zeggen dat de koffie echt lekker is.
Dit plein loopt door tot voor dat je een traverse/passage in loopt, en voordat je dat doet ben je nog het glazen doolhof rainforest labyrinth en de rupsbaan freeway tegen gekomen samen met de dumbo molen.
Achter deze dumbo molen is echter nog een heel stuk over waar ook nog 1 a 2 grootvermaak dan wel kleinvermaak geplaatst had kunnen worden, maar hier stond verder niets.
Daarna, als je de passage door bent, loop je pal tegen de crazy sjimmie aan.
Vorig jaar dacht ik nog dat het een indoor gedeelte betrof, maar het is gewoon een t-splitsing van een straat, waar de crazy sjimmie staat opgesteld.
Links voor de crazy sjimmie gaat de kermis door via wat kramen een dood stukje en een drukke weg (overigens met zebrapad waar de automobilisten zich weinig van aan trekken) en dan kom je op wat eigenlijk het hoofdgedeelte is, bij het valkhof park.
Hier bevond zich net als vorig jaar een groot plein, en haaks daarop op het grasveld stond nog een grootvermaak zaak, maar daarover later meer 😉
Eerst loop ik een rondje over het grote plein, maar nog voor ik goed en wel daar aangekomen ben loop ik tegen de tweede mini reis door toverland op.
Het plein zelf begon met het mooiste spookhuis van nederland, de thriller waarna een autoscooter volgde. Vervolgens passeerde je de mad mill om uit te komen bij de crazy circus en de breakdance.
Zoals eerder gezegd stond de crazy circus vorig jaar nog op de heuvel in het park zelf, en dat blijf ik toch een mooiere locatie vinden als waar hij nu staat.
Achter de breakdance stond één van de publiekstrekkers van dit jaar, namelijk de reactor.
Show was er nu alweer iets meer, en de fire fun werd weer gebruikt, en de ritten zagen er weer uit zoals in vroegere tijden. Goed om te zien dit, want shows en goede ritten maken toch een attractie een stuk leuker om te doen.
Vervolgens liep ik naar links richting de ingang van het park, via de familieachtbaan crazy clown, maar deze was dus afgesloten en nu stond daar de virtual world simulator, en daar naast stond de chaos van Toon van der Weerdt.
Ik moet zeggen dat de laatste tijd als ik de chaos tegen kom, er echt een heerlijke mix van muziek gedraaid wordt. Jaren 90 en zero’s muziek in een nieuw jasje, afgewisseld met wat recentere nummers. In mijn ogen is dit veel en veel beter dan de standaard smartlappen en nederlandstalige muziek die toch vrij veel bij andere zaken wordt gedraaid.
Niet dat met Nederlandstalige muziek wat mis is, maar een beetje afwisseling kan geen kwaad toch?
En daarna liep ik weer terug naar het zebrapad, en stak ik rechts de weg over richting DE publiekstrekker van de kermis, namelijk de dance mix van de familie Otten.
Heb hier even staan kijken (zoals bekend kan mijn maag een ritje niet aan) en wat me op viel is dat er alleen automatisch word gedraaid. Dus toen de zoon van Jarno de kaartjes stond op te halen, hem even aangesproken, en hij heeft gezegd dat de zaak ook handmatig gedraaid kon worden.
Hopelijk gaan we dat in de toekomst zien, want de automatische ritten zagen er toch wat tam uit in mijn ogen. En Jarno kennende wat betreft de andere zaken die hij geëxploiteerd heeft weet hij wel wat gas geven is met een machine zonder daarbij afbreuk te doen op een afwisselende rit.
Maar goed, dat zullen we later wel zien. Voor nu mogen wel al lang blij zijn dat we weer een unieke zaak erbij hebben!
56 foto’s:
Edit: Ben aan het kijken hoe ik de foto’s rechtstreeks kan laten zien hier op de site, zonder dat er alleen maar links staan. Tot die tijd dus helaas nog geen foto’s..