Mogge!
Ondertussen schrijven we 5.31 op Dinsdag 18-7-2023, en kan ik melden dat deze reeks reportages uit 7 kermissen zal bestaan.
Een klein uurtje van Etten-Leur vandaan, ligt dan Best, waar elk jaar de goedkoopste kermis van Nederland plaats vind!
Een grapje van de organisatie is dan ook dat ze de Best(e), oftwel de beste kermis zijn van Nederland.
In mijn ogen komen ze elk jaar een heel eind daarin, maar toch zijn er echt wel betere kermissen te vinden volgens mijn persoonlijke mening.
Tilburg is er daar sinds een paar jaar één van. Die zijn sinds corona echt goed bezig wat betreft attracties. Uden is er ook ééntje, evenals Weert en Hoorn, en zelfs Alkmaar of Nijmegen vind ik er redelijk bij in de buurt komen, zo niet gelijk. Maar dat ligt ook zeker aan de ligging van laatstgenoemde kermissen.
Over ligging gesproken: Ook de kermis in Best heeft een prachtige ligging, met soms dat de zaken echt maar net lijken te passen in de binnenstad van dit dorp. Of is het een stad? Ik weet het eigenlijk niet.
Feit is wel dat de ligging echt wel bijdraagt aan hoe de kermis beleefd wordt, en wat ook zeker meehelpt met het lokken van de betalende bezoekers, is de ritprijs van de zaken hier in Best.
Maximaal 3 euro heb ik gezien bij alle attracties, en vaak zelfs goedkoper. De enige kermis die dit ook heeft is de meikermis in Groningen, maar tijdens mijn bezoek aan deze laastgenoemde, zag ik toch enkele zaken hier (fors) over heen gaan. Later heb ik gehoord en gelezen dat dit niet de bedoeling moest zijn, maar wat het dan wel was, weet ik niet.
Terug naar de kermis in Best dan. Ieder jaar staat er hier weer een knappe kermis opgesteld, met echt voor ieder wat wils, maar ook een paar zaken die stiekem lijken vastgeroest. Maar toch is deze kermis altijd wel een hoogtepunt in het kermisseizoen hoor, want als kermis liefhebber mag je deze eigenlijk niet overslaan.
Volgens mij heb ik hem vorig jaar wel overgeslagen, dus werd het dit jaar weer tijd om wel af te reizen naar het zuiden des lands.

Nogmaals, wat betreft mooie liggingen: De Power Surge van Vallentgoed heeft echt een prachtplaats zo tegen de kerktoren aan.

’s Avonds schijnen de lasers dingen te hebben geprojecteerd op de kerk, maar ik ben hier in de avond en nachtelijke uurtjes niet geweest, dus ik kan er niet over meepraten. Feit is wel dat het me heel tof lijkt om dat eens te zien. Dus wellicht een volgende keer.

Fire Ball van Stroucken. Het is lang geleden dat ik hem weer zo populair heb gezien, maar de ritprijs zou zeker mee hebben geholpen hierin.

Boobytrap hotel van Albers, wat op het moment van schrijven opnieuw het op één na grootste fun huis van Nederland is, na het wegvallen van de Fire Department naar de zandbak.

Ik heb hier jeugdherinningen aan, want toen die in ik dacht 1998 in Tilburg stond, nog in de oude stijl, was ik hiervan zo onder de indruk! Ik moest en zou deze toen doen, en dat heb ik ook gedaan, voor volgens mij, uit mijn hoofd 5 gulden.

Eigenlijk lijkt de kermis af te buigen naar links, maar als je rechts kijkt zie je wat kraampjes, die doen vermoeden dat de kermis ook naar die richting verder loopt. En dan kom je uit op dit plein.

Als eerste stond hier de Happy Spider van Brunselaar. Vroeger was het het Lutjens, later Lutjens-Brunselaar of omgekeerd, maar volgens mij is het nu al een tijdje alleen Brunselaar.

Wat betreft de nog reizende polypen in nederland zonder draaiende gondels, vind ik dit toch wel de beste.

En voor die €2.20 ben ik dan ook twee keer ingestapt.

En ik kreeg twee topritten, met ook nog eens de hele molen, zeer snel gevuld. Vooral op het einde met de armen naar beneden wanneer de olie er bij komt (die je overigens bij alle spiders, of polypen van bakker/FAH kan ruiken), komt er toch wel wat kracht bij. En als je dan je handen in de lucht doet, wordt je toch wel goed door elkaar geschud! Heerlijk!

Tel daarbij op dat deze polyp er zeer kleurrijk uit ziet. En als je dan, zoals vandaag er ook nog eens een goede show bij krijgt, dan is het werkelijk waar genieten!

Een zaak die het wat minder deed op dit plein was de Booster Maxxx van de Voer. Waarom dat was weet ik niet, want er werd zowaar show gemaakt, en de ritten waren ouderwets goed.

Misschien dat de ligging van dit plein toch de boosdoender hier is.

Daarna loop ik weer verder, en ga rechtdoor waar ik eerst linksaf ben gegaan, en loop ik tegen deze Power Dancer van Witte op.

Ik weet niet wat het is met deze molen in positieve zin. Maar ook hier werd er weer een fantastische show gemaakt onder begeleiding van een uitstekende rit! Goed om te zien!

En dan de mooiste Wellenflug van de wereld die er op dit moment reist. De El Mundo van Thomassen en v/d Donk.