Wellicht was dat in de kleinere kernen idd het geval, maar als ik terug ga naar mijn eigen jeugd/ eind jaren 90 begin 00, toen keken we gewoon in de krant naar de kortingsbonnen en verpachtingslijst. ja het heeft allebei wat. maar laten we eerlijk zijn, iedereen heeft het zo druk tegenwoordig, dat je de “slechtere” kermissen links laat liggen, en in dat geval is het wel fijn om te weten wat er komt. Tuurlijk het heeft zijn charme om zonder kennis te gaan, maar als er al 7 jaar 95% hetzelfde staat, en dan ook nog grotendeels op dezelfde plek, dan ga je gewoon niet meer omdat je het wel gezien hebt. En helaas denken heel veel mensen in Maastricht zo. die 1ne wisselzaak per jaar trekt geen nieuw volk aan.
Toen de gemeente de organisatie weer terug in eigen hand nam, stond er de eerste 4-5 jaar elk jaar weer een andere gevarieerde kermis, wisselzaak of 3-4 en altijd een andere opstelling, toen zag je de bezoekersaantallen ook duidelijk toenemen. maar de laatste jaren is het gewoon drama en dat zie je in de bezoekersaantallen. waar zo goed als elke kermis vorig jaar een boost heeft gekregen na corona, is dat in maastricht maar heel minimaal / niet het geval geweest kwa bezoekersaantallen.
Daarbij is het niet dat ik het echt een heel slechte kermis vind, maar een stad als Maastricht verdient gewoon beter. ik denk dat 80% van de mensen die ik ken hun eigen maastrichtse kermis links laten liggen, en over een maand naar Geleen gaan, waar ze het wel kunnen. of ze wachten zelfs tot de kermis in Luik.