Power Tower Restyle (H0)
De dagen worden donkerder en het kermisseizoen is inmiddels voorbij, tijd om de kermismodelbouwspullen weer tevoorschijn te halen! Afgelopen winter was ik aan de slag gegaan met de bouw van de XXL Aprés Ski en de restyle van het Jupiter reuzenrad. Ik was toen ook begonnen met het technisch opknappen van de Power Tower. Het opknappen heb ik deze week weer verder opgepakt en hierbij alvast de eerste foto’s van de vorderingen.
De Power Tower had ik net als het Jupiter reuzenrad tweedehands overgenomen om deze grondig op te knappen, wat ik zelf best leuk vind!

Het model oogt verder ok en er zijn niet veel beschadigingen.

Het model heeft wel het bekende probleem wat je ook bij andere Power Tower modellen ziet; de touwen voor de aandrijving van de gondel lopen door elkaar vast.

Als eerste dat maar eens verhelpen door het geheel weer op orde te krijgen met als resultaat dat het veel rustiger oogt en de gondel weer kan bewegen.

Bij dit model had ik twee verschillende aandrijvingskastjes van Faller erbij gekregen (een ouder en nieuwer model); eentje deed het niet en de ander deed het maar daarbij was alles gezegd…

En hij doet het! Alleen niet bepaald soepel of realistisch, stoppen is echt meteen stoppen en niet subtiel tot stilstand komen. Daarnaast zie je aan de connectoren dat dit model van Faller inmiddels aardig gedateerd is.

Nog een test en wat een lawaai dat deze maakt! :o

Nog een keer alles nalopen want na een aantal ritten begon hij alweer vast te lopen. De bekabeling was ook niet echt handig verwerkt waardoor het kans op vastlopen van het aandrijftouw ook groter is.

Tijd om een andere en vooral modernere aandrijving in te bouwen. Deze heb ik via Abraham Modellelektronik besteld. Op youtube is er ook een video van te vinden:

Voor de ervaren modelbouwers is de aandrijving zo in elkaar gezet en het is uit stevig dik plastic gelaserd, erg fijn!

Ik heb er ook een aansturingskastje van Abraham Modellelektronik bij besteld en het ziet er best profi uit!

Links de nieuwe motor met wiel die onder het station komt en rechts de katrollen die bovenaan de toren worden verwerkt.

Omdat de nieuwe aandrijving meer ruimte nodig heeft dan in het huidige model beschikbaar is wordt het “grote gereedschap” erbij gehaald om wat plek te maken!

Aangezien het plastic vrij dik is, komt dit best goed uit zo.

Ook bovenaan de toren zijn wat aanpassingen nodig door twee stukken plastic te verwijderen.

Dat ziet er al wat beter uit!

Ook aan de onderzijde! De eerste testen waren goed. Wel bleek een reedcontact sensor defect te zijn, na deze te hebben vervangen draait de toren heel soepel.
Hierna wordt het tijd om de aankleding aan te pakken en verlichting in te bouwen, binnenkort volgt er meer!