@MutselMirella kwam met het idee om een apart topic te openen voor de discussie omtrent het duitse 9 euro ticket.
Maar ik dacht, waarom niet een topic openen waar iedereen tips kan geven om goedkoop te reizen.
Als voorbeeld, denk aan:
-Kortingsacties voor de trein/bus/tram/metro
-Acties voor goedkope benzine (zoals laatst met Tinq)
-Eventuele goedkope combitickets voor pretparken (zoals het DB europa park ticket)
-Etc, etc.
Ik trap dus af met allereerst 2 acties voor de trein.
Allereerst is het weekend vrij abonnement een echte aanrader.
Deze laat je zoals de naam al zegt gratis reizen in het weekend.
Tevens heb je tegenwoordig de optie om doordeweeks korting te krijgen, of deze functie uit te zetten zodat er iets van de maandelijkse prijs af gaat.
Je kan echter niet meer het oude weekend vrij krijgen, wat inhoud dat mocht je nu bestellen, je automatisch de flex variant krijgt, wat inhoud dat alle reizen die je maakt die niet gedekt worden via weekend vrij, je aan het eind van de maand deze dient te betalen, en een rekening krijgt.
Hieronder vallen dus, reizen met de trein buiten het weekend
Reizen met bus/tram/metro
Ov-fiets
Greenwheels
Etc
Prijzen zijn vooralsnog:
2e klas:
Inclusief korting doordeweeks €37.7 p/m
Zonder korting doordeweeks €31.6 p/m
1e klas:
Met korting doordeweeks: €40.8 p/m
Zonder korting doordeweeks €37.7 p/m
Voor die paar euro extra is het wellicht aantrekkelijk om eerste klasse te reizen, daar het tegenwoordig (vooral in de randstad) soms erg druk kan zijn in de tweede klas in het weekend.
En voor de mensen die zeggen dat dit alsnog duur is:
Stel je woont in Groningen en denkt, laat ik de kermis in Maastricht bezoeken, en je hebt nog geen korting abonnement van de ns, dan ben je voor een ticket in de tweede klas €27.87 euro kwijt voor een enkele reis, en dus voor een retour €55.74. Doe je dus 1 keer zo’n reis met je weekend vrij, heb je hem er al 2 keer uit, en hetzelfde geld voor de 1e klas (€39.06/€78.12)
En dan nu nog een actie, namelijk het DB 9 euro ticket.
Dit ticket kun je vanaf 20 mei kopen via de db app en bij specifieke websites die onder een bepaald verkeerstarief vallen.
Handigste is dus de db navigator app.
Wat houd het in:
Voor 9 euro per maand krijg je onbeperkt toegang tot het zogenoemde nahverkehr in Duitsland, inclusief trams/bussen/metro/stadbahn etc.
Dit houd dus in dat je onbeperkt kan reizen in heel Duitsland beginnende vanaf 1 juni, en eindigend 31 augustus.
Hou er rekening mee dat je alleen kan reizen met de volgende treinen:
Regional bahn (RB)
Regional express (RE)
Interregio express (IRE)
Airport Express (FEX)
Metropolitan express (MEX)
Je kan dus niet reizen in de ICE, de ICE sprinter, en de IC treinen.
Je kan echter wel een ticket combineren;
Stel je wil de sommerdom in Hamburg bezoeken, maar je hebt geen zin om lang in de trein te zitten;
Gebruik je 9 euro ticket vanaf de grens tot Osnabruck, en koop een ticket voor de ICE/IC van Osnabruck naar Hamburg.
Gebruik in Hamburg het aansluitend vervoer voor vervoer naar het kermis terrein.
Hou er rekening mee dat het alleen om 2e klasse gaat. 1e klasse tickets zijn niet verkrijgbaar.
Hou er ook rekening mee dat het vooralsnog in Duitsland nog altijd verplicht is een medisch/ffp2 mondmasker te dragen.
Wat betreft dat laatste, staat er een waarschuwing op de site van de DB, dat ivm drukke treinen, het wellicht op hete dagen wat benauwder kan zijn in de trein, en als je dit wil omzeilen dan dien je een normaal ticket te kopen.
Maar goed, al met al is dit volgens mij een super goede deal, die je enorm veel kermissen kan laten bezoeken bij onze oosterburen, mede omdat het ticket ook doordeweeks EN ook in de spits!
Meer info vind je hier:
https://www.bahn.com/en/offers/regional/9-euro-ticket-en
Dan als laatste, wil ik dan toch even melden dat de benzine pomp hier bij mij tegenover (Almelo, Huiskes kokkeler/Henriette Roland Holstlaan) op Woensdag goedkoop is.
Weet niet of het de andere goedkope benzine pompen in de buurt verslaat, maar aangezien dit topic voor goedkoop reizen is, wilde ik het toch vermelden.
Dus, bij deze! En dat iedereen maar zo goedkoop mogelijk kan/mag genieten van onze hobby('s)