De gondel draaide vroeger om het originele stuurtje heen. Daarom kon je voor de rit begon de gondel zelf ronddraaien als de rem er niet op stond. Je kon het stuurtje wel vastpakken tijdens de rit om de gondel ietwat te beĂŻnvloeden maar dan moest je wel tegen de krachten in gaan wat uiteindelijk nooit veel effect had.
Lichaamsgewicht verplaatsen is de truc, die ik vroeger ook vaak uitgevoerd heb omdat ik ook ooit dacht dat ziet er wel stoer uit. Het heeft niks met mij als zijnde âzuurâ persoon te maken. Ik kan er nu om lachen omdat het er nu en toen niet uitzag. Maar hey als het je ding is, ook dat is vermaak. đ
Er is in Duitsland begin jaren 90 een ongeluk gebeurt doordat er een das icm het stuurtje vast werd âgepaktâ. Dit zou ook nog kunnen gebeuren met andere lange kledingstukken of lang haar.
Daar heeft Huss weer een conversie kit voor aangeboden om dit probleem op te lossen. Vele breakers hebben zogenaamde âhoedjesâ over het bevestigingspunt geplaatst. Eind 1993 heb ik samen met collegaâs bij de Future (toen Break) Dance de stuurtjes eruit gehaald en een kap geplaatst. Anderen weer een kap waar het aangepaste stuurtje weer op is bevestigd maar zodanig dat die met de gondel meedraait en totaal geen functie meer heeft.
Verplicht of niet had met de keuringsinstantie en het jaartal en type attractie te maken.