Voor mij is het eigenlijk vrij simpel.
Een polyp die het gaspedaal wel durft in te trappen.
Toen Fons Speelman nog bij de power polyp onder Arend Harms draaide, kreeg ik soms echt goede ritten met goed veel snelheid.
Was ook altijd leuk om even te praten met Fons, en hij herkende me ook altijd.
Maar dat waren dan ook gelijk de beste ritjes in een nederlandse polyp tot dusver.
Een voormalige operator van de turbo polyp drukte het gaspedaal ook nog wel eens in, maar in mijn ogen alsnog niet genoeg.
Power wave doet het soms, maar is daarmee ook echt een zeldzaamheid.
En waarom? Ik vraag het me nog altijd af, want in Duitsland kan het ook.
Meerdere redenen heb ik al gehoord, maar allemaal lijkt het me lariekoek;
Sommige exploitanten zeggen dat het een familieattractie is, en daarom dus niet de motoren vol open zetten.
Anderen beweren dat de stroomkosten te hoog zijn om meer met turbo te draaien.
Weer anderen beweren dat kleine kinderen het te eng vinden als de turbo aangezet wordt, maar mijn ervaring is dat ze het alleen maar leuk vinden.
En de apartste reden die ik heb gehoord is van Edwin Vader zelf. Hij beweert dat de molen zichzelf schade toebrengt als ie met de armen naar boven met de turbo gedraait.
Waar is de goede oude tijd met Uhse en Hoster? (welke laatste nog in 2004 op de zomer kermis heeft gestaan, en nu de aqua riesen polyp in België is)
Gelukkig weet Marvin Dreßen wel de turbo knop te vinden, want lange tijd waren de ritten van de octopussy de beste in Duitsland, vanwege de afwisseling.
Maar ja, dat dus.
Verder nog attracties die de wat zwakkere magen ook aan kunnen, maar toch net wat anders zijn, of wat extremer zijn als de familie attracties.
Goed voorbeeld hiervan was de xlr8 van Otten.