Na 1,5 jaar gewacht te hebben eindelijk weer een normale kermis! Geen hekken, geen toegangspoorten en geen verplichte loop route. Leidens ontzet is eigenlijk 1 groot feest en de kermis is daar een onderdeel van. Daarom duurt de kermis ook maar 3 dagen en zijn de prijzen heel wat duurder dan in de rest van het land. Des al niet te min staat er een leuke kermis! De kermis word gehouden waar het normaal gesproken ook gehouden zou worden, alleen het schuttersveld is leeg dit jaar. Ik begon mij ronden op de Beestenmarkt waar eigenlijk ieder jaar hetzelfde staat. De super mouse en een booster die soms nog wel eens kan wisselen, maar de laatste jaren is het de G maxx Booster van Regter. Blijf het een mooie booster vinden die nog flink gas kan geven ook. Door naar het grootste plein de Lammermarkt via de Nieuwe Beestenmarkt hier staan voornamelijk spelzaken. Op de Lammermarkt staat de prachtige Miami trip, nieuw voor leiden is de Hurricane die daar ook zijn rondjes draait. Een leuke familie zaak! Ook de Snowjet 1 is van de partij zoals ieder jaar en je kan ook 80 meter boven leiden Zweven in de Around the world XXL! De laatste jaren ook vast en hij maakt er een leuke show van! Ook kan je griezelen in de Thriller 1 van de mooiste spookhuizen van Nederland naar mij mening. Ook de happy spider is van de partij, een prachtige polyp die ook vaak in leiden staat. Ook staat er weer een Reuzenrad zoals ieder jaar en dit jaar is dat de Sky Vision! Hij heeft pech gehad, maar hij staat er toch en wat een prachtige rad is het. Van mij mag de Reuzenrad weer vaker op de kermis verschijnen! Ook de Break dance van Zuidema is weer van de partij, 1 van de beste van Nederland naar mij mening. Lekker snelle en goede ritten. Dit jaar ook nieuw voor leiden is de Airborne en hij was al flink populair! Pracht machine. Verder staan de Fire Dapartment, Rescue en Autoscooters er nog. Op het schuttersveld dit jaar dus niks, hier staat normaal een afterbuner en een bungee, Cake walk en meestal nog een 2e Autoscooter en wip. Tot slot door naar het stationsweg en plein waar de Jumbo nog staat en verschillen eet-Spel zaken. In leiden staan dus vaak dezelfde zaken met soms wisselingen, maar het blijft een leuke sfeer daar! Het was lekker druk ondanks het zeik natte weer.