Het gaat weer verder…
Een van de belangrijkste zaken is om de rij-eigenschappen van het karretje te verbeteren. Omdat ik een Marklinmoter heb gebruikt schoot mij te binnen om er een z.g. hoogvermogen-moter van te maken. Marklin heeft hier opbouwsetjes voor. Dus heb ik zo’n setje besteld en ingebouwd en inderdaad het wagentje rijdt nu een stuk rustiger doordat de motor zichtbaar krachtiger is. Overigens heb ik voor Marklin gekozen omdat ze heel betrouwbaar spul maken en het onderhoud te verwaarlozen is.
Hier het ombouw setje.
Vervolgens de motor van de loc (wat er nog van over is) open geschroefd en alles wat vervangen kan worden verwijderd: motorschild, anker en de (electro-)magneet. Ook de smoorspoeltjes kunnen eruit.
Hier het oude motorschild met bijbehorende borstels.
Een foto van het nieuwe 5 polige anker (boven) en het oude 3 polige anker (beneden).
De elctromagneet wordt vervangen door een permamentmagneet. Dit zorgt er ook voor dat de motor niet meer op wissel- maar op gelijkspanning loopt.
Het ombouwen was een beetje prutsen maar uiteindelijk viel het wel mee.
Vervolgens heb ik ook een nieuwe sleper gemonteerd die ik met tweecomponenten lijm aan een 2mm staafje heb gelijmd dat op zijn beurt door een 2mm gaatje in het chassis wordt gestoken. Ik heb er schroefdraad op gemaakt zodat de sleper met een 2mm moertje geborgd kan worden. Ook wordt zo het vervangen een stuk gemakkelijker.
Gelukkig werkt dit allemaal perfect. Nu nog wat aanpassingen in de stroomvoorziening van de baan want er zaten wat ‘dode’ stukken in de stroomtoevoer. Dat heb ik verholpen door (waar dat mogelijk was) de geleiderails onderling te verbinden middels soldeerverbindingen.
Ter afsluiting nog een filmpje van het karretje met de omgebouwde motor.